Voorzetwand maken?

Hankezp

  • #1
Hallo,

Zie bijgaande foto. Stuc komt los door optrekkend vocht. Is al (tientallen)jaren. Niet praktisch en geen gezicht.

Ik vermoed dat dit alleen goed opgelost kan worden door de muur te laten injecteren en dan te laten stucen, maar dat vind ik voor een bijkeuken te kostbaar.

Mijn idee is om een voorzetwand te maken. Idee is om aantal latjes (in grondverf) op de muur te schroeven van ca. 1 cm dik. Daar tevens de electraleiding achter te verwerken. Vervolgens badkamer gipsplaat (ca 30 cm hoog) erop (ca. 2 cm van de grond). Daarna een (hardhouten?) plint eronder en een profiellat erboven. Vervolgens afkitten, gaten dichtsmeren en latexen.

Goed idee of is er een beter alternatief? Verder nog tips/adviezen, want dit is mijn eerste voorzetwandje!


Gr.
Hankezp

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Optrekkend vocht is geen oorzaak van problemen, het is een gevolg. Eerst erachter komen wat de oorzaak is. Check bv. de kruipruimte. Is die geventileerd? Kan er regenwater van buiten de muur intrekken?

Schets eens het detail van deze muur. Hoe sluit deze aan op buiten/de fundering.

Injecteren kan je ook zelf doen, zo duur hoeft dat niet te zijn. Maar als het probleem niet is opgelost, helpt injecteren niet echt.
 

Hankezp

  • #3
Beste IJkenhout, bedankt voor je reactie. Het is een tussenmuur tussen ons en de buren (vermoedelijk met een spouw). De muur is gebouwd op zand, er is geen kruipruimte onder o.i.d. De buren hebben er volgens mij geen last van..

Hoe werkt dat injecteren? gaten boren en chemische vloeistof erin spuiten? Hoe weet je dan of het voldoende was?

Aangezien het een bijkeuken is is de afwerking niet het allerbelangrijkste. Daarom was mijn eerste gedachte een voorzetwandje.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Als de buren op die plek geen probleem hebben is er waarschijnlijk iets anders aan de hand. Ik zie 2 kranen erboven. Lopen de leidingen door de muur? Is er lekkage?

Zelf injecteren kan door gaten te boren en er een goedje in te spuiten.

 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu