Wand op vloer of op balken?

Knuppel

  • #1
Ik heb een houten verdiepingsvloer, waar een slaapkamer wordt opgesplitst om een nieuwe badkamer te realiseren. Hiervoor wil ik een lichtgewicht betonvloer op lewisplaten storten. De rest van de verdieping wordt met underlayment belegd.

Hierbij stuit ik op een simpele vraag, die voor jullie waarschijnlijk net zo simpel te beantwoorden is. Zet ik de vloer tegen de metalstud-wand, of de ms-wand op de vloer?

A. ms-wand rechtstreeks op balken monteren
B. ms-wand op underlayment monteren
C. ms-wand op lewisplaten/betonvloer monteren

De laatste heeft niet mijn voorkeur want in de ms-wand komt ook leidingwerk. Badkamer wordt betegeld.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Wanden op underlayment. Zwaluwstaartvloer tussen de wanden.

Check eerst even de vloerbalken of ze het extra gewicht van de betonvloer aankunnen.
 

Knuppel

  • #3
Terugkomend op deze vraag. Als ik de wand op het underlayment moet zetten moet ik in de kamer ernaast als eerste de gehele vloerbedekking slopen. Dit heeft (bij de vrouw) niet de voorkeur.

De vloerbalken lopen met de te plaatsen ms-wand mee.
Kan ik tussen de verticale vloerbalken, horizontale balkjes schroeven, en daar de wand op monteren? :-|
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Waarom moet de vloerbedekking eerst gesloopt worden?

Plaats eens een foto hoe het er nu uitziet met aangeduid waar de wand moet komen.
 

Knuppel

  • #5
Ben voorlopig niet thuis dus dat wordt lastig.
Onderstaand de slaapkamer, met de stippellijn waar de wand moet komen. Op de balken liggen nu loszittende vloerplanken, met daarop gelijmd tapijt. Rechts naast de stippellijn komt de badkamer met een lewisvloer, die volgens mij vrij moet liggen van de wanden. Links moeten de vloerdelen ook worden vervangen (door underlayment), maar de badkamer moet eerst.

De vraag is nu, kan ik het tapijt insnijden, de vloerplanken verwijderen waar de wand moet komen, balkjes horizontaal tussen de vloerbalken plaatsen, en de wand op de die balkjes schroeven? Volgens mij moet het qua lekkage-gevoeligheid niets uitmaken. Hoeft niet perse metal-stud te zijn natuurlijk (misschien beter hout met montage op overspanningen).



Zo zou het dan ongeveer moeten worden (underlayment niet afgebeeld).

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Bedankt voor de duidelijke schets.

Zijn de vloerplanken zo slecht dat ze eruit moeten? Er komt toch een afwerkvloer overheen. Als het even kan zou ik het laten zitten.

De oplossing om de wand op die balkjes tussen de vloerbalken te zetten lijkt me een uitstekende. Je wilt waarschijnlijk de lewisvloer meteen op de balken hebben, om hoogte te beperken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu