Scheve voeg

Peet272727

  • #1
Deze kast staat uit het lood. 8 mm op een lengte van 80 cm waterpas.

Hierdoor ontstond bij het oude tegelwerk tussen tegels en aansluiting kast een brede, taps verlopende voeg waar ik me jaren aan geërgerd heb. Nu de badkamer gerenoveerd wordt is dit het moment om die fout te herstellen.

Een oplossing is om de kast te demonteren en opnieuw te plaatsen. Maar vermoedelijk is destijds veel met constructielijm vastgezet waardoor dit moeilijk zal worden.

Een andere optie is misschien om met een afdeklat te werken om de voeg uiteindelijk recht te laten uitzien. Maar die zou dan ook taps geschaafd moeten worden. Misschien bij 10 mm beginnen en dan uitlopen op 0 mm. Ik weet niet of dat technisch mogelijk is.
De totale hoogte van de kast is ca. 1.05 mtr.

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?
 

Peet272727

  • #2
Het verloop op bijgevoegde foto is minder dan in werkelijkheid maar het geeft een idee. Ik kon moeilijk tegelijkertijd én de waterpas vasthouden én een fotomaken.
 

Peet272727

  • #3
 

Peet272727

  • #4
Dus of een lat op de rand van de kast maken (bij de waterpas) die boven ca 8 mm dik is en dan naar 0 mm verloopt.

of een lat op de muur maken die boven 8 mm breed is en dan naar 0 mm verloopt. maar dat ziet ook vreemd uit.

misschien is de eerste optie nog het minst opvallend.

de kast demonteren en opnieuw plaatsen wordt denk ik lastig
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ik zou de kast lekker wegslopen en een nieuwe terugplaatsen. Bij renovatie moet je niet gaan tobben met oude (scheve) kasten en met lapmiddelen proberen om iets dat scheef is er toch recht uit te laten zien.
 

Poster

  • #6
Hallo

Gewoon tot de kast tegelen, en daarna een afdek lijst in de hoek plaatsen op de tegels.

Het gaat pas erg opvallen bij kleine tegels.

Begin zomogelijk met een volle tegel vanaf de kast.

Grt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Ben het met Bert eens, je weet dat het scheef zit en daardoor blijft het opvallen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Als je bovenaan met een bijna hele tegel begint, en de tegels schuin snijdt, gaat het denk ik nauwelijks opvallen. Geen afdeklat dus, gewoon netjes tegelen tot tegen de kast. Naadje afkitten. Hoe groter de tegel, hoe onopvallender.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu