Beluchter of verstopping?

Robertmotorcross

  • #1
Ik zal proberen de situatie uit te leggen. Ik heb 3 vertrekken naast elkaar op de begane grond met afvoeren.
Eerst de keuken met een wasbak, het vertrek er naast de cv ketel en de wasmachine, en daarnaast de badkamer met een doucheputje en een wastafel.
Nu is het probleem als volgt: Als ik afwas in de keuken, en er spoelt flink wat sop weg door de gootsteen, begint het te borrelen bij de wasmachine afvoer (klinkt alsof het syfon leeg getrokken wordt) en komt het sop omhoog in de douche.Ook loopt het water in de douche maar langzaam weg. In principe lijkt het mij geen verstopping, omdat als ik het putje weg haal in de douche, het water wel goed weg loopt bij het douchen. Ook wanneer ik de waterstraal van de doucheslang recht in het douche putje spuit met volle kracht (zonder deksel op het putje), loopt het water moeiteloos weg. Iemand een idee?
 

Henk E

  • #2
Advies: maak de liggende leiding eens goed schoon met rioolslang/hogedrukspuit of met een mechanische veer.
Als dit goed gedaan wordt is de kans groot dat het probleem opgelost is.
 

Robertmotorcross

  • #3
Kan het een verstopping zijn ondanks dat het water in de douche wel goed weg loopt dan? (Als het deksel van het putje is)
De afvoer richting is trouwens via de douche naar buiten, dus het water van de keuken komt langs de wasmachine en dan langs de douche. Ik heb al geprobeerd te ontsnappen en met heet water doorgespoeld.
 

Henk E

  • #4
In de loop van de tijd gaat de leiding dicht slibben en dan lijkt het wel op een beluchtingsprobleem.
Het is wel belangrijk dat die leiding echt goed schoongemaakt wordt en alle aangroei verwijderd wordt en dat lukt bijna nooit met heet water of wat voor chemische middelen op langere afstanden.
Zou het wel een beluchtingsprobleem zijn dan zou het nooit goed gelopen hebben.
 

Robertmotorcross

  • #5
Het is ook al zo lang als we hier wonen, dus ik kan niet zeggen of het eerst wel goed heeft weg gelopen.
En aangezien het water wel goed weg loopt zodra het deksel van het putje af is dacht ik aan een beluchting probleem.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu