Storing waterafvoer Miele Softtronic W442

Rudolph J

  • #1
Hallo,

Sinds kort geeft onze Miele wasautomaat de melding dat er een storing in de waterafvoer is. Allereerst de zeef losgedraaid, die was schoon. Dat vond ik verdacht, omdat ik die zeef geregeld moet reinigen. Nu de zeef helemaal schoon bleek, trok ik de conclusie dat er inderdaad vóór de zeef een verstopping moet zitten, die het afvoerwater met moeite doorlaat. Vervolgens getracht met een kookwas een mogelijke verstopping op te heffen. Zonder resultaat; de melding bleef. Hoe kan ik dan eigenhandig alsnog de waterafvoer voor het filter reinigen? voor de goede orde: zodra ik de zeef los draai komt er -zoals altijd- een beperkte hoeveelheid water naar buiten. Het schoepje van de waterpomp draait overigens normaal. Ik stel het op prijs indien iemand mijn probleem herkent en mij verder op weg kan helpen. Alvast dank.
 

Techrax

  • #2
Vreemde storing 🤔 controleer de afvoerpomp op speling op het schoepje. Zorg er voor dat de afvoerslang niet te hoog is, zie gebruiksaanwijzing voor maximale hoogte. Controleer daarna de pressostaat en blaas het slangetje hiervan door. Maak dan de slang die van de kuip naar de pomp gaat los en maak hem schoon en eventueel daarna de afvoerslang die in de afvoer zit.

Succes!
 

Rudolph J

  • #3
Dank voor je bericht. De afvoerslang zit op de juiste hoogte en is schoon. Omdat het filter schoon blijft moet de verstopping tussen trommel en filter zitten. Waar vind ik de pressostaat, want ik ken zelfs het begrip niet eens. Dan ga ik daar beginnen!
 

Techrax

  • #4
De pressostaat is een apparaatje dat meet aan de hand van luchtdruk hoeveel water er in de kuip is. Deze zit bovenin in de machine. Zitten er in de vulopening 3 bouten/schroefjes?
 

Rudolph J

  • #5
Dank voor je bericht.
Bedoel je de 3 boutjes /schroefjes op bijgaande foto: de 2 links van het midden en de ene onderin?
 

Rusako

  • #6
Zou ook nog kunnen dat de slang van de pomp naar de zeepbak verstopt is geraakt! krijgt hij geen lucht genoeg met weg pompen van het water
 

Rudolph J

  • #7
Wellicht! Wie weet door onbewust overmatig zeepgebruik... Zal ik maar eens beginnen met de bovenkant van de machine te verwijderen en zien wat ik tegenkom? Ik vind op internet nergens een demontagebeschrijving van deze machine.
 

Techrax

  • #8
Demonteer het bovenblad door de 2 schroeven te verwijderen aan de achterkant van de machine. Maak dan de slang schoon van het zeepbakje die aan de kuip zit, werkt hij dan nog niet, dan de slang van de kuip naar pomp schoonmaken.
 

Rudolph J

  • #9
Het euvel blijft zich nog geregeld voordoen,ondanks dat ik de machine heb schoongemaakt: de verbinding tussen trommel en afvoerpomp (een zwart rubberen soort van 'balg' met daarin een bal -ik vermoed dat die als vlotter dient-, de slang van de afvoerpomp naar de afvoerslang, de slangen van het zeepbakje naar ik weet niet precies waarnaartoe. In de verbinding van de trommel naar de afvoerpomp vond ik onderin wel een paar muntstukken, haarspeldjes en elastiek, maar verder niets bijzonders. De melding van 'storing in de waterafvoer' is er niet altijd. Soms wel, en dan is het wasgoed nog drijfnat. Een keer extra centrifugeren verhelpt dat probleem dan wel weer, maar soms komt de melding van storing in de waterafvoer opnieuw bij het extra centrifugeren, en soms ook weer niet. Ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Wie wel?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Ik vermoed dat er speling op de as van de pomp zit, de pomp kan dan onverwachts vast slaan.
Als u de waaier op en neer kunt bewegen is de pomp kapot, heel iets naar voor en achter bewegen is normaal.
 

Rudolph J

  • #11
Dank voor je reactie Jan. Ik heb gekeken naar het afvoerpompje: de speling op de lengterichting van de as is ± 2 mm. De zijwaartse speling is ± 1 mm. Ik heb getracht de waaier vast te laten lopen door het met maximale speling te bewegen, maar de waaier blijft vrij lopen en raakt niks. Overigens heeft de wasmachine inmiddels een paar keer gedraaid zonder storingsmelding.
 

Rudolph J

  • #12
Allen hartelijk dank voor het reageren; het bleek inderdaad de afvoerpomp. Door met de hand tegen de zijkant van de machine te slaan (op het moment dat de afvoerpomp in zou moeten schakelen) sloeg de pomp alsnog aan. Hoewel de pomp ogenschijnlijk geen overmatige speling had, merkte ik alsnog het verschil in speling op het moment dat ik een nieuwe had gekocht. Voor € 45,- werkt de Miele nu weer 100%. Dank voor het meedenken!
 

Techrax

  • #13
Bedankt voor de terug melding! Fijn dat de machine weer werkt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu