Vertakking maken op bestaand riool

Whizzer

  • #1
Op de bestaande rioleringsbuis wil ik een vertakking maken waarop ik een klein putje onder de buitenkraan wil aansluiten. Die afvoer is 75, het riool 110.

Er is echter maar een heel klein deel riool bereikbaar aan de buitenzijde zoals je kunt zien op de foto. Ik loop een beetje vast met het vinden van een oplossing.




Mijn eerste idee was om met een klemzadel te werken, maar een klemzadel met 75mm uitgang is ongeveer 25cm lang en die ruimte is er amper.. Ja, wel aan de zichtzijde, maar hij loopt de fundering in, dus aan de achterzijde zit die ruimte niet.

Andere gedachte is om de 45 graden bocht te vervangen door een T-stuk en dan daarop uiteindelijk (met een verloop) het putje aan te sluiten. Maar die 45 graden bocht zit natuurlijk hartstikke vastgelijmd (voor een jaar of 10). Moet ik die verfföhn voor de dag gaan toveren?

Of is er een veel simpelere oplossing waar ik overheen kijk?
 

Andre69

  • #2
Als je een kruipruimte hebt achter die muur zou je 75 afvoer door de muur heen in de kruipruimte kunnen aansluiten.
Daar heb je wat meer ruimte.

Of je vervangt dat ontstoppingsstuk door een manchet T-stuk 3x 110 en zet daar bovenop met een verloop de put.

Als er iets verstopt is kan je de verloop met put er afhalen en door het T-stuk ontstoppen.
 

Henk E

  • #3
Naar mijn idee is het simpelste om een gat rond 50 in het deksel te maken, daar een velooprubber in en daar weer een stuk buis rond 40 naar boven toe voor je wasbakje.
Bij eventuele verstopping kun je dat stukje buis van 40 en even uithalen.
 

Whizzer

  • #4
Omdat de kruipruimte alleen toegankelijk is voor mijn zoontje van 4 ( :wink: ), ben ik uiteindelijk voor een variant hierop gegaan. Ik heb een klemzadel met 50mm vertakking erop gezet en daar het putje op aangesloten. Kans is aanwezig dat er op korte termijn wel nog een dakgoot op aangesloten gaat worden. Wordt dat problematisch qua hoeveelheid water, dan moet ik toch die kruipruimte trotseren..
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu