Toevoerleiding ketel (15mm) op badkamer afgesplits voor kw

Evert501

  • #1
Beste klussers,

Ben bezig met het verbouwen van onze badkamer. Nu doet zich het probleem voor dat we maar ca. 10l/min mengwater van ca. 40 graden hebben.
-ketel: Remeha Calenta CW5 (19,5l/min aan 40 graden) op zolder
-toevoerleiding naar ketel 15mm, deze is op de badkamer afgesplits tbv koudwater voorziening, tevens 15mm (bestaande situatie)
-slechts ca. 10l/min a 40 graden opbrengst in douche getest met open leiding (zonder douchekop)
-alle toevoerleidingen naar douche 15mm (wordt een regendouche), verbruik met begrenzer 11l/min, zonder begrenzer 23l/min bij 3bar druk.

De straal die we hebben (getest in een speciekuip) valt ondanks de te lage opbrengst niet tegen, echter klopt het cijfermatig niet (ben me er van bewust dat de 19,5l onder ideale omstandigheden is). En ben bang dat als we onder de douche staan, het misschien toch tegenvalt.

Ik heb zelf het vermoeden dat de afgesplitste ketelvoeding het probleem is.

Kan hier een kenner zijn licht eens over laten schijnen?

Ps. Vervangen van deze leiding is lastig, deze loopt nl. achter de meterkast door, dwz dat deze eruit zal moeten :(

Alvast bedankt voor de moeite
 

Marcn88

  • #2
Zon cw5 toestel zal je geheel apart moeten voeden vanaf de watermeter met 15 mm en verder dus niks van aftakken en dan het verdeelstuk net na de c watermeter uitvoeren in 22 om drukval te voorkomen of als je toch wil aftakken onderweg 22 mm gebruiken tot aan inlaatcombinatie onder toestel doe je dit niet had je aan een 28c ook genoeg gehad
 

Evert501

  • #3
Bedankt voor je reactie.

De ketel is al eerder geplaatst, toen had ik nog geen zicht op de loop van de leidingen. Doet echter niet af aan de ketel keuze, het leidingwerk zal aangepast moeten worden. Zou ik niet kunnen volstaan met 22 tot aan de afsplitsing?
Dit scheelt aardig wat meters leidingwerk vervangen. Ik begrijp dat 22 tot aan de ketel iets minder weerstand zal geven, maar dat zal toch verwaarloosbaar zijn lijkt mij?

Gr. Evert
 

Evert501

  • #4
Kan niemand hiermee helpen?
 

Evert501

  • #5
Vandaag even in de kruipruimte geweest. Ik kan de nieuwe leiding via de kruipruimte aansluiten zonder dat de meterkast eruit zou moeten. Echter kan ik de leiding dan over een verdiepingshoogte niet afbeugelen. Zal dit problematisch zijn? Heeft iemand hier misschien goede ideeen over? Mijn voorkeur gaat uit naar 22mm wicu daar ik enkele aftakkingen moet realiseren die reeds in koper zijn uitgevoerd en omdat de wicu handmatig te buigen is. Het is nl. allemaal lastig bereikbaar.

Tips zijn welkom.

Gr. Evert
 

Marcn88

  • #6
Eventueel kunstof 25 of 26 gebruiken scheeld nogal in de meterprijs en is ook buigzaam
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu