Welke scharnieren? pianoscharnieren

DubbleEagle

  • #1
Voor de herindeling van de garage/werkplaats zou ik enkele nutsvoorzieningen (zoals de elec-kast) achter kast-deurtjes willen steken.

Hiervoor wil ik gebruik maken van 12mm of 18mm multiplex. Op deze deuren komt nadien wat gereedschap te hangen, zoals zaagbladen, boortjes, klein handgereedschap,... Niet overdreven zwaar materiaal, maar toch genoeg als je alles bij elkaar zou tellen.
De deuren zouden ongeveer 60cm breed zijn, en 100cm hoog. Nu vraag ik me af welke soort scharnieren hier best geschikt voor zijn? Ze mogen eventueel zichtbaar zijn, en de deuren moeten niet speciaal verder dan 90° open kunnen (geen probleem als dat wel zo is). Zou een piano-scharnier goed zijn? Of zijn er betere? Keukenkast-scharnier lijkt me niet stevig genoeg?

Bijkomend vraagje: zou 12mm multiplex al voldoende zijn? Had steeds 18mm in gedachten, maar als 12mm al volstaat...

Thanks!
Frederik
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Pianoscharnieren...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Kijk hier eens, een keur van mogelijkheden waaronder paumelles, daarmee is het deurtje er indien nodig zo uit te tillen en minder te schroeven dan pianoscharnier.
Maak twee magneten of slotjes op de deur bij 12 mm plaat, anders gaat die misschien krom trekken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu