CV installatie maakt knallende geluiden.

Ev77

  • #1
Hallo,

mijn CV leidingen maken vreemde geluiden. Dit was vooral bij het aan- en uitzetten. Bij het uitzetten knalde vooral de radiator op de slaapkamer.
Ik heb begrepen dat dit komt door het uitzetten en krimpen van de leidingen.
Nu heb ik een aantal beugels losser gezet en wat doorvoeren breder gemaakt en het lijkt al een stuk minder.

Maar nu hoor ik ook af en toe een tik of knal als de CV uitstaat.Hij heeft al twee weken niet aangestaan. Het is maar heel af en toe maar wel vreemd.
Waar kan dit vandaan komen ?
 

Marcn88

  • #2
Merk type toestel eventueel foto
 

Ev77

  • #3
Het is een Nefit Trendline HRC 25/CW4 II.
Deze is in eind vorig jaar geplaatst.
Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het sindsdien erger is omdat ik daarvoor ook al last had van knallende leidingen.
 

JeffreyD94

  • #4
Heb je thermostaat kranen? Indien deze verkeerd gemonteerd zitten wilt de cv installatie met druk de klep elke keer opendrukken wat lijd tot knallende geluiden.

Is het afkomstig in de muren of bij de kraan zelf?
 

Ev77

  • #5
De knallen lijken uit de radiators van de slaapkamer te komen.

Ik heb inderdaad een thermosstaatkraan. Deze zit op de radiator van de badkamer. Ik heb net de cv even aangehad en de kraan zit inderdaad op de afvoer.
Maar de knallen hoor ik nooit in de badkamer. Alleen op de slaapkamer, zelfs nu hij al twee weken uitstaat.

Kan dat dan door de verkeerd geinstalleerde thermostaatkraan komen ?
 

Ceeshobby

  • #6
Als je de ketel helemaal uitzet, hoor je de knallen dan nog.
Wanneer hoor je die knallen, als de verwarming aan staat of als je warmwater tapt.
Kun je misschien foto's maken van de radiator die knalt.
 

Ev77

  • #7
De knallen hoor ik ook als de ketel helemaal uit staat. Afgelopen weekend was hij zelfs spanningsloos en knalde hij nog. De knallen als hij uitstaat zijn niet continu maar af en toe. Met name op de grote slaapkamer maar op de kleine slaapkamer hoor ik het af en toe ook.
Heeft de verwarming een avond aangestaan en je zet hem aan het einde van de avond uit dan gaat het knallen wel met enige regelmaat door. Dan word ik er echt gek van.

Bij warm water tappen hoor ik overigens geen knallen.

Jeffrey gaf aan dat het een thermostaatkraan kan zijn. Deze zit bij mij op de badkamer inderdaad op de afvoer. Zou dit de oorzaak kunnen zijn ?
 

Ceeshobby

  • #8
Als de ketel zonder stroom is, hoor de knallen nog??
Dat is raar, zou je denken dat het de ketel niet kan zijn.
Kan er niet ergen iets tegen de cv leiding liggen wat het geluid kan veroorzaken.

Succes
 

JeffreyD94

  • #9
Het gaat er meer om dat de stromingsrichting gelijk is aan de pijl die op de thermostaatkraan staat.

Echter met een spanningsloze installatie nogsteeds last van kloppende geluiden? Of staat je transportpomp los van de ketel?

Ik zou eventueel even kijken naar je leidingwerk, heeft het enige vorm van speling tussen de muren? Zit er tussen de beugels rubber of heel strak gemonteerd? Ik ga toch denken dat het uitzetten van je leidingwerk er iets mee te maken heeft.

Kloppend geluid treed niet op bij ketel?

Controlleer of je een verschil ziet in bevesting ten opzichte van kamer met minste last en kamer met meeste last.

Stappenplan om te controleren btw: https://www.klusidee.nl/Forum/topic/stappenplan-tikkende-leidingen.2282/
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu