Plafondventilator aansluiten waar normaal een lamp hing

Bewoner45

  • #1
Hallo,

Ik wil een plafondventialtor aansluiten waar normaal een lamp hing. Uit het plafond komt een blauwe en een zwarte draad. Er is geen aarde aansluiting en geen aaardlekschakelaar in de woning.

Plafondventilator heeft 4 kabels: blauw, zwart, bruin en aarde.

Volgens boekje van plafondventilator moet ik de zwarte en bruine kabel samenvoegen en aansluiten op de zwarte kabel uit plafond en de blauwe op de blauwe.

Kan ik dat zo aansluiten?

Alvast bedankt.
 

Peter_H

  • #2
Ja kun je gewoon aansluiten zoals in de handleiding.

Geen ALS en niet geaard (ik neem aan in het grootste deel van het huis)? Dat is echt niet meer van deze tijd. Als ik er zou wonen zou ik op zijn minst ALS-en laten plaatsen.
 

Bewoner45

  • #3
Bedankt. Klopt, is niet meer van deze tijd, wij hebben Havensteder als woningcorporatie en die doen weinig aan onderhoud.

Maar wat is ALS-en?

Wil in de woonkamer binnenkort aarde kabel laten trekken naar twee contactdozen omdat PC geaard moet zijn. Ontdekte dat als je PC op een niet geaard stopcontact aansluit je een magnetisch veld krijgt om je PC en beeldscherm. Heb een elektromagnetisch veld meter en rond PC en scherm was een sterk magnetisch veld meetbaar even sterk als in de buurt van een stopcontact. Bij PC en beeldscherm was het tot 20 cm meetbaar en over de gehele plafond was een magnetisch veld meetbaar. Nadat ik PC op geaarde stekker had aangesloten was magnetisch veld weg. Hoe dit nu precies zit vraag ik me echt af.

Overigens is keuken enige plek die wel geaarde stopcontacten heeft. Maar op de muren daar meet ik ook een sterk magnetisch veld.
 

Peter_H

  • #4
ALS is afkorting voor aardlekschakelaar.

Dat van een pc in een ongeaard wcd (stopcontact) is een bekend probleem. Er staat zelfs behoorlijk wat spanning op, heb ik ooit eens gemerkt toen ik met een hand aan de pc zat en de andere aan de verwarming, zou ik trouwens niet uitproberen.

Volgens de regelgeving moeten alle wcds in dezelfde ruimte óf wel óf niet geaard zijn, dus dan zou ik de overige wcds in de woonkamer ook laten aarden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
De woningbouw moet zorgen voor geaarde wcd's als die nodig zijn voor gebruik van apparatuur.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Ik heb dat een aantal keren meegemaakt, de woningbouw maakte het prima in orde volgens de regels.
Het is ook niet van deze tijd dat je met een pc in de keuken moet gaan zitten, als er al plaats voor is.
 

Bewoner45

  • #8
Ja een normale woningbouwcorporatie maar Havensteder maakt het echt bont, er zijn zelfs woningen in onze flat met originele keuken, badkamer en radiator uit 1971, 45 jaar oud. Ook hebben we nog een asbestplaat als borstwering.

Wetgeving is sinds kort ook aangepast, ze hoeven steeds minder te doen en als je -ik noem maar iets- een trekschakelaar wilt moet je een serviceabonnement afsluiten van 6 euro per maand. Bovenop de gigantische huurbedragen van tegenwoordig door krapte op woningmarkt.

Zelfs al zijn ze wettelijk verplicht dingen te vervangen, bijvoorbeeld verouderde luchtventiel, zeggen ze toch eerst dat je het zelf moet vervangen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Als ik dit zo lees dan zou ik eens bij de huuradviescommissie te rade gaan.
Misschien zit er zelfs een huurverlaging in. :wink:
 

Poster

  • #10
Bewoner45 schreef:
Volgens deze site is dat niet zo https://www.startpagina.nl/v/huis-t...er-woningbouw-verplicht-gratis-stopcontacten/ Alleen in de keuken zitten geaarde contactdozen.
Dit klopt ook, Het kan zijn dat je een kamer/keuken combinatie heeft, waarvan alleen de keuken is geaard volgens de toen geldende normen.

De kamer hoeft dan niet geaard te zijn.
Zo kan het zijn dat een Pc in een kamer/andere ruimte niet geaard is.

Bij renovatie gelden de huidige normen.

Grt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu