3voudige schakelaar verlichting

AanHetWerk

  • #1
Hallo,
Ik wil iets gaan maken, maar een bepaald ding kan ik niet vinden. Wellicht is hier een reden voor, wie weet het.
Het idee is drie lampjes plaatsen, alle drie gewoon met een eigen stekker in het stopcontact.
Echter alle drie wil ik apart een schakelaar in/op/aan hebben.
Dus alle drie apart aan of uit te zetten.
Dus ik denk gewoon even bij de bouwmarkten binnen te lopen en een lege wandcontactdoos te halen waar drie schakelaars in gebouwd kunnen worden (opbouw).
Niet dus. Wel frames voor drie schakelaars inbouw te plaatsen, maar helemaal inbouwen dat kan daar niet ( en heb ik ook gen zin in).
Nou heb ik al even rondgekeken, maar ik vind niet direct zoiets.

Dus opbouw, drie schakelaars om drie lampen met eigen in- en uitgaande kabel te schakelen (3 in, 3 uit).
Wie heeft een tip (of een reden dat dit niet kan of mag)
 

Poster

  • #2
Hallo

K...aank...uit ?

Grt.
 

AanHetWerk

  • #3
Het zal vast aan mij liggen, maar ik begrijp miet helemaal wat je bedoeld. Bedoel je klik aan/klik uit? Als in gewoon aan/uit schakelaars?
Ja, dat bedoel ik. Maar dan het liefst 1unit met drie schakelaars (waarbij je dus 1,2 of drie schakelaars afzonderlijk aan of uit kan zetten).
Ik kan uiteraard gewoon drie losse opbouw schakelaars nemen, maar ik zou het liefst 1 unit/kastje hebben.
 

Poster

  • #4
Hallo.

Van u bovengenoemd merk, kl..enz. is er een 3 voudige draadloze schakelaar die drie lichtpunten apart kan bedienen in ėėn kleine unit. Tot 3500 watt.

U heeft een PB met naam en product nummer.

Kijk op de site bij "producten"

Grt.
 

AanHetWerk

  • #5
Super bedankt voor de tip. Maar ik hoef geen afstandsbediening. Gewoon een handmatige schakelaar, aan/uit. Lichtschakelaar in een wcd. Maar dan wel een 3 schakelaars in 1 kast.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Waarom neem je niet gewoon 3 stekkers met ingebouwde schakelaar? Of zo'n 'verloopstekker' met schakelaar (stekker met schakelaar en contactdoos ineen).
Beide vind je zo.
Elke stekker zet je dan aan een lichtpunt en je kunt per lamp schakelen. Heb je alleen nog een drievoudige wcd (stopcontact) nodig. Wel even letten op de richting van de gaatjes van de wcd, anders passen er geen drie van dergelijke vrij grote stekkers naast elkaar in.

Of anders 3 stuks opbouwcombinatie wcd + schakelaar.
O.a. zo te vinden.
 

Peter_H

  • #7
Als je op afbeelding zoekt op 3 voudige schakelaar en 3 voudige opbouwdoos vind je o.a. het volgende:



Is van bekende merken, zit vast wel iets tussen.
 

AanHetWerk

  • #8
Nou ja, nu zie ik hem ook staan. 3 voudige opbouwdoos was dus het woord dat ik niet vond. Wat dom zeg (van mij).
Ga ik mee verder. Bedankt voor de duw in de juiste richting
 

AanHetWerk

  • #9
Hallo,
Ik wil nog even terugkomen op deze posting.
Ik heb in,ideële de schakelaars gekocht en alles is aangesloten.
1 viervoudig stopcontact
drie aparte stelkers die met een eigen draad naar een eigenschakelaar gaan.
In de schakelaar is alleen de blauwe draad doorgeknipt en geschakeld (andere draden lopen door)
Vanuit de schakelaar(s) gaan d draden door naar het plafond en door de buitenmuur heen naar ieder een eigen lampje buiten.
Lampjes (aluminium buitenlampen, aan de muur gemonteerd) zijn alle drie voorzien van een 3watt GU10 200 lumen led lamp

Gisteren eindelijk een avond om buiten te zitten. De verlichting deed het prima. Heerlijk zoveel licht. Alles geslaagd.
Totdat we probeerden een of twee lampen uit te zetten. Twee van de drie zijn geen probleem.
Een lamp geeft iedere keer een heel klein knijpertje licht. Tussen de 5 en de 10 seconden even een knipper.
Lampjes zijn al gewisseld met een van de andere spotjes, het probleem blijft bij die ene spot.
Zodra de stekker uit het stopcontact gehaald is, is het (uiteraard) weg.

Waar moet ik gaan zoeken?

Edit, terwijl ik bovenstaande aan het tikken was, bedacht ik me nog iets om te testen.
De lampjes, laten we zeggen valinks naar rechts 1,2,3
Als de stekker van alleen 3 er in zit knippert hij niet
Als 1 en 3 er inzitten knippert hij niet
Als 2 en 3 er inzitten knippert hij wel.1,2 en 3 dan ook.

Het lijkt er dus op dat als stekker 2 er in zit (en alles staat uitgeschakeld) knippert lampje 3 eens in de zeg 7 seconden.
 

Peter_H

  • #10
Een antwoord op het knipperen heb ik niet zo 1 2 3. Het komt vaker voor bij Led verlichting, omdat deze bij de geringste stroom al zwak oplichten of knipperen. Vaak wordt die energie overgedragen door naastliggende draden.
Je kunt eens proberen om 1 of meerdere stekkers andersom in het stopcontact te steken en dan kijken of het probleem zich verplaatst of misschien oplost.

Los van dat lijkt het me niet de meest veilige aansluiting die je hebt gekozen. Als de schakelaars binnen uitstaan, kan er buiten toch nog spanning op de lampen staan. Hier had ik zelf toch gekozen voor vaste schakelaars en vd draad i.p.v. snoer.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu