Oude kraan losmaken om een nieuwe kraam te monteren.

Tungsten

  • #1
De kraan uitloop van een bekende van mij zit muurvast.
Hij kan niet meer draaien. Waarschijnlijk door kalk.
De uitloop losdraaien lukt ook niet. (vervangen gaat dus niet)
Dus ik wil een nieuwe kraan plaatsen.
Probleem is, dat beide gootstenen heel dicht bij elkaar zitten. De kraan zit van onderen, dus tussen die beide gootstenen, vast moet een grote muur. Zo te zien een 32 mm moer.
Ik kan er met geen mogelijkheid bij om met een baco of
grote verstelbare tang om die moer los te draaien. De
chroom kleurige aanvoerleidingen (10 mm), die aan de kraan vastzitten, zitten ook in de weg. Anders had het nog wel gegaan denk ik.
Hebben vaklui een hele speciale sleutel om die moer los te draaien??
Of zou het lukken om die kraan eerst helemaal los te maken van de koperen aanvoerleiding en dan aan die kraan te gaan draaien. Maar dan vermoed ik dat dit eerst wel een beetje zal lukken, maar daarna zal die moer er onder gewoon gaan meedraaien en wordt ie niet meer losser. Of ik moet hem met de hand tegen kunnen houden??
Omdat het voor iemand anders is, wil ik geen risico lopen dat het gaat mislukken en er een vakman bij moet komen die mijn puin moet gaan ruimen.
Voor mezelf had ik de gok wel gewaagt.
Wie heeft dit meer gedaan en kan me een tip geven.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Spuit eerst eens wd40 bij de wartel en laat dat een nacht intrekken.
Daarna proberen de uitloop te draaien, lukt dat dan gelijk flink trekken.

Lukt het niet dan de pijpjes door zagen, de pijpjes recht buigen en een grote pijpsleutel op de moer zetten.
Het is lastig de moer te verdraaien, het is handiger de kraan iets te draaien en de moer vast te houden, als er speling is dan de moer verder los draaien.
Een alternatief is een wastafeltang.

Kranen worden tegenwoordig aangesloten met slangen, zorg er voor dat u de juiste lengte hebt en de juiste (overgangs)koppelingen, anders hebt u alsnog een probleem.
 

Tungsten

  • #3
Een grote pijpsleutel had ik nog niet aan gedacht. Die schuif je vrij gemakkelijk in die nauwe ruimte tussen beide gootstenen.

Ik zal eerst wd 40 proberen. Als dat lukt, dan hoeft er
geen nieuwe kraan te komen. De kraankoppen funktioneren nog goed.

Bedankt voor de reaktie. Ik laat de uitslag nog wel weten.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Wat je ook kan doen is een stuk keukenpapier om de uitloop wikkelen en doordrenken met schoonmaakazijn of ontkalkingsmiddel.
 

Tungsten

  • #5
Ja, laat ik dat eerst proberen. Ik heb nog geen wd 40 in huis en was van plan dat morgen te gaan halen bij de gamma.
Van het merk HG heb ik een fles professionele kalkaanslag verwijderaar. Die moet in principe verdund worden, maar ik zal het bij die kraanuitloop onverdund gebruiken.

Wordt vervolgd.
 

Tungsten

  • #6
Het is gelukt met de kalkverwijderaar. De kraan uitloop
draait weer. Hij lekt niet, want daar was ik nog bang voor.
Alleen de bevestigingsmoer van de uitloop losdraaien lukt (nog) niet. Ik kan hem dus niet vervangen.
Maar hij doet het weer zonder lekken, dus probleem opgelost.

Dit scheelt flink wat geld. Geen nieuwe kraan nodig en ik hoef geen pijpsleutel te kopen van 32 mm. Die geven ze nog niet weg.
Meneer Grohe vraagt er zelfs € 42,00 voor.

Bedankt voor de ondersteuning.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu