Elektra wcd doorlassen zolder

M7chel

  • #1
Hallo,

Ik ga op de zolder 2 kamertjes realiseren. Wat betreft elektra maak ook gebruik van een bestaande wandcontactdoos (wcd), welke ik ga doorlassen naar de nieuwe Wcd's en lichtpunt. Dit heb ik in schema's weergegeven; bestaande en nieuwe situatie.

Vragen:
- mag ik doorlassen volgens het schema? Waarom wel/niet en waar moet ik eventueel op letten?
- is er een beperking aan doorlassen? Bijvoorbeeld vanwege een stukje opbouwen van weerstand bij iedere toegevoegde lasklem.

Bestaand:



Nieuw:



De nieuwe situatie:
De eerste lasklem(men) worden in de bestaande wcd geplaatst. De volgende lasklem(men) in de lasdoos van het lichtpunt.

Dank alvast.
 

Peter_H

  • #2
De nieuwe lasdoos met lichtpunt zou ik als centraaldoos laten fungeren. Eerst hier de voeding naar toe leiden en dan pas naar de wcds en schakelaars.
Als het mogelijk is zou ik de oude wcd laten zitten en voor de rest een nieuwe groep aanleggen.
Bedenk ook welke verbruikers allemaal op 1 groep komen en of niet alle verlichting van de 1e verdieping en zolder op dezelfde groep zitten (en als het even kan ook niet op dezelfde ALS).

Normaal mag je een wcd 1x doorlassen, wel in dezelfde muur. Een wcd is geen lasdoos. Zal wat je zegt wel te maken hebben opstapeling van overgangsweerstanden, maar komt ook de overzichtelijk niet ten goede als je blijft doorlassen. (Wat trouwens wel standaard is in onze buurlanden, maar dit terzijde).
 

M7chel

  • #3
Dank voor je bericht.

Ik heb geen loze leiding tot de zolder of iets dergelijks waarop ik eventueel een extra groep op kaan aansluiten, vandaar dat ik het zo probeer.

Nu kom ik erachter dat de huidige zolder, overloop, rookmelders, cv en hal samen op 1 groep zitten (dus niet met de slaapkamers van de 1e verdieping). Qua maximale aansluitpunten op 1 groep blijken alleen wcd,s en lichtpunten mee te tellen (rookmelders niet). Ik tel nu circa 10 aansluitingen. Theoretisch zou ik dus nog 8 aansluitingen op deze groep kunnen maken. (18 aansluitingen op 1 groep).

Ik zie nu ook een mogelijkheid om in plaats van de bestaande wcd een punt waar de rookmelder zit als eerste lasdoos te maken (het principe waar jij het over hebt) en vandaaruit de 8 extra aansluitingen te maken.

Overigens dacht ik ergens gelezen te hebben dat een wcd ook als lasdoos gebruikt mag worden als deze maar 50 mm. diep is? (Overigens lijkt dit nu niet meer van toepassing)

Verder snap ik niet waarom, zoals ik op fora lees, er een maximaal aantal aansluitingen wordt voorgeschreven per groep?. Al maak je er 50 bij wijze van spreken. Als je maar niet over het totale wattage van 3680 per groep gaat. De kans dat je bij bijvoorbeeld 50 aansluitingen alles tegelijk kan gebruiken is dan wel minimaal, maar je bent wel flexibel waar je bijvoorbeeld een stopcontact gebruikt.

Dank.
 

Peter_H

  • #4
Als die rookmelder rechtstreeks van een andere centraaldoos komt (bijv. van overloop) dan zou ik op die plaats inderdaad de centraaldoos van de zolder maken.

Achter een wcd mag je lasklemmen/doppen gebruiken als de doos minstens 50mm diep is. Maar dit maakt het nog geen lasdoos.

Ik ben niet zo bekend met het max. aantal aansluitingen per groep, (waarschijnlijk wordt 200W per wcd geteld en het aantal hangt ook weer af van het aantal eindgroepen in je groepenkast) maar 18 lijkt me toch meer dan genoeg.
 

M7chel

  • #5
Dank voor je reactie. Hier kan ik wat mee.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu