Gaskachel Nobel waakvlam gaat uit bij lager draaien

Busman1972

  • #1
Gaskachel Nobel gaat uit bij lager draaien van de thermostaatknop tot waakvlam.
Hallo,
Ik zit met een probleempje van mijn kachel.
Deze kachel gaat telkens uit wanneer ik de thermostaatknop terugdraai naar de waakvlamstand.
Het rare is dat de waakvlam van de kachel wel blijft branden wanneer die op temperatuur gekomen is en van zelf op de waakvlam gaat branden.
Het lijkt er dus op wanneer de kachel op verwarmen staat de waakvlam mee uit trekt wanneer ik de kachel lager zet.
Waakvlam aansteken geen probleem en blijft gewoon branden,en hoger zetten lukt altijd. Dan gaat die wel aan.
Het merk is een nobel.
Er zit alleen een aparte mantel omheen. Al meer mensen gevraagd of ze dit type kennen,maar tot nu toe nog niemand die zoiets eerder heeft gezien van een nobel kachel
Zie foto’s (de grijze kachel zit in de rode mantel)




Hieronder nog 1 x het probleem
Binnenkort komt er iemand naar kijken,maar zou alvast graag willen weten wat het zou kunnen zijn.
Ojaa… de thermokoppel is al vervangen een keer.





Klacht kachel Nobel

1 Aansteken op aansteekstand gaat prima,soms gaat deze uit wanneer je hem op branden (vlam teken ) zet.
2 Wanneer de waakvlam brand en deze staat op de kleine of grote vlam blijft deze gewoon goed branden met de thermostaatknop op nul.
3 Wanneer de thermostaatknop hoger wordt gezet,zelfs wanneer deze al op een lagere stand stond en reeds de temperatuur heeft bereikt brand de kachel goed op de waakvlam.
(dus automatich terug naar waakvlam gaat meestal goed)
4 Wanneer de thermostaatknop van de kachel met de hand terug wordt gedraaid naar de nul stand,terwijl deze nog hoog of matig brand gaat de waakvlam uit met de brander mee.
5 Het aansteken wil dan wel weer gewoon zie punt 1
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Waarschijnlijk is de waakvlam vervuild.
Als er toch iemand komt die er verstand van heeft laat die de waakvlam schoonmaken.
 

Busman1972

  • #3
Bedankt voor uw reactie.
Volgende week komt er inderdaad iemand langs die de kachel schoon gaat maken. Ik hoop dat het inderdaad een vervuiling is van de waakvlam.
Ik zal het resultaat volgende week hier even melden.
 

Busman1972

  • #4
Hoi Het was inderdaat de waakvlam die moest worden schoongemaakt. Tevens de binnenwerk ook schoongemaakt.
De kachel heb ik dan wel niet zo lang,maar is al wel van het bouwjaar 1969 :)
zie hieronder de foto's


Eerst de grote rode mantel eraf tot je deze overhoud


Het glas ervoor weg. Er was al wel veel rommel en roest zichtbaar geworden.


De branders zo goed mogelijk schoongemaakt


Waakvlam gevonden ( was helaas niet aanwezig op dit moment :) )


Waakvlam brander eruit gehaald en ondroest en schoongemaakt


Ook binnenin de branden schoon en doorgeblazen


Na het schoonmaken de boel weer gedeeltelijk in elkaar gezet en even getest.Waakvlam brand mooi.


Even hoog vuur :) laatste stof/rommel Pffff.. geeele vlam ...


Gelukkig was dit maar even


De mantel er dan ook maar weer omheen. De kachel brand lekker op de waakvlam.


laatste foto's
( ik hoop da je het leuk vond om te zien.)
groetjes wilco


 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Hebt de inlaat van de brander ook schoon gemaakt ?
Liefst doorblazen met een compressor, het beste is de waakvlam en brander jaarlijks schoon te maken, doorblazen is dan meestal voldoende.
 

Busman1972

  • #6
Hoi Jan,
Ja hoor de inlaat is ook schoon gemaakt.
Daar kwam ook best wel wat uit.
Volgend jaar maar weer even door blazen.
Bedankt voor de tip.
Groetjes
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu