Radiator hoe te plaatsen?

Fokkeh

  • #1
Wij hebben een huis gekocht uit 1972. Gaan de hele rambam verbouwen. De woonkamer is ongeveer 55-60m2. Op dit moment grenst er aan de woonkamer een berging, maar deze gaan wij verwijderen. De ramen die in de schets zijn weergegeven zijn dubbelglas, tropisch hardhouten kozijnen tot aan de grond.

Op dit moment zitten er in het huis conventorputten (zie tekening) en een radiator in de keuken. Wij willen van de convectorputten af. Ze zijn vies en belangrijker; wij hebben jonge kinderen die helemaal los gaan op die dingen natuurlijk :) Maar zelfs dat vinden we het met stof gewoon niet prettig.

Een aannemer gaat die voor ons verwijderen en nieuwe aansluitingen in de vloer frezen. Radiatoren plaatsen doen wij zelf. De vraag is nu; hoe positioneer ik die het slimste?

Schets woonkamer:


Op de schets is e.e.a. weergegeven. De zijmuren zijn beide binnenmuren, ik heb gelezen dat je een radiator bij voorkeur niet aan een binnenmuur hangt. De "uitbouw" daar is een achtermuur waar veel ruimte is. Hier willen we een Type33 radiator (1800x700 bv) hangen. Maar wat circulatie betreft vraag ik mij af of deze niet beter tegen de binnenmuur aan kan. De "uitbouw" wordt overigens de eetkamer.

De lange kamer bij de schuifpui wordt de zitkamer. Hier wil ik een Henrad Alto Plan 2200x700 T22 hangen. Geeft veel warmte, maar kost ook wat. Op het oog mooi, hebben er nu ook een achter in de kamer hangen. Mijn plan was om deze naast de huidige deur van de berging te hangen. De muur gaat eruit, raam wordt dichtgemetseld en in de huidige deur gaat men een groot raam maken. Of is het toch handiger om deze tegen de binnenmuur te hangen zodat de warmt ecirculeert voor de ramen?

Bij voorbaat hartelijk dank voor advies :)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu