Warm en koud waterleiding in zelfde wandsleuf (legionella)?

Aspirant koper

  • #1
Mogen de warm- en koud waterleiding elkaar parralel aanraken in een wandsleuf? Dit is weliswaar op korte afstand van veelgebruikte tappunten (kraan wastafel, bad en douche).
 

Niek-bcn

  • #2
Officieel zal het niet mogen. Er is beslist een norm hoeveel centimeter ze uit elkaar moeten liggen. Maar als het niet anders te leggen is zou ik me er niet al te druk om maken als het over een klein stuk gaat. Bij de renovatie van mijn badkamer ben ik leidingen (ww en kw) tegen gekomen die over langere stukken tegen elkaar aanlagen.
Normaal gesproken heb je het warm water niet uren aanstaan en zal de koudwater leiding ook niet echt opgewarmd worden en bovendien heb je doorstroom in je kw leiding. Bij een verwarmingsleiding en koudwaterleiding zou ik wel wat meer oppassen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Ach, dit is vergelijkbaar met een douchewtw. Het is de vraag of je dit zelf moet willen.

Ik zou ze een stukje uit elkaar leggen. Je kan er buisisolatie tussen doen bv.
 

Kanterz

  • #4
Warmwater wordt toch altijd in ribmantel verwerkt anders heb ik het de afgelopen 15 jaar fout gedaan :?

kortom, dit komt zo vaak voor waarom 2 sleuven maken als je ook 1 brede hebt, doordat de warmwater zoieso van ribmantel is voorzien raken de 2 elkaar niet direct en is er niks aan de hand in een doorsnee gezinswoning.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu