Rachelwerk nokgording komt niet mooi uit.

ChristN

  • #1
Allen,

Ik blijf maar vragen posten, maar nu ook weer 1 waar ik geen antwoord op gevonden krijg.

Ik heb de bovenetage (schuin dak) reeds helemaal voorzien van 16cm PIR platen. Nu kan ik dus het rachelwerk er op gaan plaatsen. Hier heb ik echter een probleem.

Ik kan deze alleen maar aan de gordingen bevestigen welke om de 1,35m zitten.

In de nok kan ik deze niet meteen op de gording schroeven. Deze is net zo hoog als de andere gordingen, maar omdat deze recht staat en er de sporen tegen aan staan komt deze te hoog uit.

Vanaf de onderkant van de isolatie, zit de nok gording ongeveer 10cm hoger, waarbij alle andere gordingen de isolatie gelijk zit met de gordingen.


Het gevolg is dan dat mijn latten mooi in het verlengde van de gordingen lopen, maar boven in de NOk niet tegen de gording aan komt.

Nu kan ik :
a;
Een balk onder de gording schroeven en deze zo opdikken zodat het wel goed uit komt.
B;
Klossen om de 30cm waarop de rachels uit komen en het zo goed uit komt.
C de rachels in de nok alleen tegen elkaar laten steunen.

Optie c valt wat mij betreft af, ik w
il iets waar minimaal een schroef door heen zit om het op zijn plek te houden.

Wat zouden jullie doen? Of zijn er nog mogelijkheden die ik vergeet?

PS. Volgens de architect die voorgaande zaken getekend/berekend heeft betreft dit een belgische kap bestaande uit 2 gordingen per schuine wand en een nok gording met hierover sporen 40cm HOH lopend van muurplaat tot nok gording.
 

Tiho

  • #2
Waarom moet het d in een scherpe punt. Je kunt ook een stuk vlak ertussen maken.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Schroef er een regel op die aan twee zijde is afgeschuind in de hoek van het dak dan kan je daar de rachels goed op vast krijgen.
 

ChristN

  • #4
Van mij hoeft het niet in een punt. Maar vrouw lief vind dat mooier dus dan moet ik soms een beetje er aan toe geven. Ik heb al mijn zin met de datakabels en wtw gekregen. Beetje een compromis dus.

Boertje125's idee moet denk ik wel lukken, het zal dan allee nwel ongeveer 10cm dik moeten zijn. Maar dat moet wel kunnen lijkt me.
De nokgording ligt namelijk uit lijn met de andere gordingen. En dat is een verschil van ongeveer 10cm
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Als je er met de suggesties niet helemaal uitkomt, plaats dan even een foto.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu