Buitenlamp aansluiten - Invoer stroomkabel

Rob_G

  • #1
In mijn achtertuin wil ik twee spots ophangen. De spots komen tegen de garagemuur van mijn achterbuurman. De stroomkabels komen uit de grond, en lopen langs de muur richting de spots.

De spots die ik op het oog heb zijn alleen voorzien van een achterinvoer voor de stroomkabel. Aangezien de muur niet van mij is, kan ik hier niet doorheen boren om de achterinvoer te gebruiken.

Nu kan ik hier zelf een invoer aan de onderzijde van de spots maken door zelf een gat in de spot te boren.
Moet ik deze invoer nog waterdicht afsluiten (en zo ja, waarmee), of hoeft dit niet omdat vanaf de onderzijde geen vocht de lamp in kan lopen, en hier toch ook een opening voor de afvoer van condensvocht aanwezig moet zijn?

Of is het toch aan te raden om de achteringang te gebruiken door bijvoorbeeld ter plaatse van de lamp een sleuf in de muur aan te brengen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Plaats even een foto van een spot.
 

Rob_G

  • #3
Dit is hem;
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik zou in dat geval een plaatje hout - bijv, watervast multiplex 22 mm dik - zodanig zagen dat de buitenmaat bijv. 1 cm groter (of meer als je dat mooi vindt) is dan de lampvoet. En dan daarin aan de achterkant een verticale sleuf zagen of frezen, zodanig dat de kabel er van onderen in kan en in een gat in het midden er weer uit komt.

In het plaatje 2 gaten om het plaatje in de muur te bevestigen (op een andere plek dan waar de schroeven van het armatuur komen) en het armatuur op het plaatje hout vastschroeven.

Lak het plaatje in een kleur of beits die past bij de muur waar ie op komt. Wel aan alle kanten verven, dus vóór montage!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu