Nieuwe ventilator voor badkamer nodig.. maar welke?

DutchArjo

  • #1
In de woning die wij nu sinds enkele weken hebben, zat in het (verlaagde) lamelplafond een ventilator. Deze was defect dus die heb ik eruit gehaald nu, maar er moet wel een andere voor in de plaats komen. Nu heb ik al paar keer in de bouwmarkt gekeken, maar ik kom er nog niet uit, vandaar mijn vraag om advies.

De badkamer is zo'n 2,2 x 2,5 x 2,5 groot. dus zo'n 10m3 qua inhoud. Er zit verder nog een klein raampje in.
De afvoer loopt nu omhoog naar de zolder en wordt daar via de pijp naar buiten geleid bij de schoorsteen.
Op zolder zit nog een vertakking waar de wasdroger op aangesloten kan worden (luchtdroger). Dat hebben we nu 1x gedaan maar dat was geen succes. de vochtige lucht werd de badkamer in geblazen met als resultaat dat dit veranderde in een sauna. Warm en erg vochtig (de vloer stond blank).

Ik heb in de bouwmarkt gekeken (en op de bijbehorende websites). daar las ik dat ventilatoren soms alleen in de muur gemonteerd mogen worden. Waarom niet in het plafond? Ik heb mijn gat in het plafond zitten.

De diameter van de buisdoorvoer is 12,5cm. Het gat waar de frontplaat op zit is zo'n 16 cm (grootste afstand).

Ik heb een schakelaar die ik ervoor kan gebruiken, maar zit te denken of ik niet beter 1 met sensor kan kopen die aangaat wanneer het nodig is.

Welke ventilator kan ik het beste kopen, en maakt het uit of het plafond of muur montage is?

is onderstaande een mogelijkheid?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Link verwijderd, we houden hier niet zo van reclame en spam.
 

DutchArjo

  • #3
Beste Jan,

dank je wel voor je reactie. Maar hoezo is dit reclame/spam? Ik probeer mijn vraag zo duidelijk mogelijk te krijgen. Hoe moet ik dat dan doen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Sorry van deze kant als dat uw bedoeling niet was.

U vraagt een oordeel over apparatuur, die geven we hier niet, staat ook in de forumregels.
Er zijn veel vergelijkingssites, daar kunt u meer vinden.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Zo'n vraag kan prima beantwoord worden zonder merken te noemen.

Er komen dus meerdere aansluitingen op dezelfde afvoer. Dat kan je niet met een lokale ventilator (standaard badkamerventilator die je in het plafond zet). Je kan beter een centraalbox plaatsen op zolder.

Al denk ik niet dat je een wasdroger op dezelfde leiding moet aansluiten, die kan beter een eigen afvoer naar buiten krijgen.
 

DutchArjo

  • #6
Voor de wasdroger komt er een aparte afvoer. na het eerste debacle met de wasdroger op de afvoer van de badkamer (de badkamer was veranderd in een stoomsauna) willen we dat niet nog een keer meemaken.

voor de afzuiging van de badkamer: ik zie een hoop badkamer ventilatoren bij de plaatselijke bouwmarkten. Maar daar staat dan op: uitsluitend wandmontage. Een ventilator voor plafondmontage ben ik nog niet tegen gekomen.

Waarom mogen die ventilatoren enkel in een muur gemonteerd worden en niet in een plafond?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Waarom mogen die ventilatoren enkel in een muur gemonteerd worden en niet in een plafond?
Omdat het water in de afvoerbuis (deels) condenseert, vervolgens terug de ventilator in loopt. Daar loopt het in de elektrische delen van de ventilator en vormt zo een extra elektrisch risico.

Bij verticale montage loopt het water evt. ook wel terug, maar komt niet in de elektrische delen.

Ik had zelf ook een ventilator in het plafond, maar vond het wegens de teruglopende condens behoorlijk linke soep. De ventilator was af en toe echt kleddernat! Omdat we gewoon een badkamerraampje hebben, heb ik de ventilator weer vervangen door een normaal rooster (dat zat er oorspronkelijk ook in).

Een oplossing zou kunnen zijn gebruik van een laagspanningsventilator (12V) met veilig trafo. Zijn alleen lastiger te krijgen en beduidend duurder dan de 230 V (bouwmarkt) modellen. Google eventueel met "ventilator badkamer laagspanning".

Overigens heb ik in de tijd dat ik er een ventilator in had zitten ook zo'n ding met hygrostaat gebruikt: waardeloze dingen. Je blijft ze afstellen. In de zomer, als de luchtvochtigheid hoog is, blijft ie draaien ook al ben je niet aan het douchen. Stel je hem bij zodat ie dan alleen draait bij douchen (voorzover dat al lukt), dan draait ie in de winter helemaal niet.

Een ventilator die draait als het licht aan is + nalooptijd is wat dat betreft veel betrouwbaarder.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Ik heb al jaren een buisventilator boven de douche zitten, nog nooit last van condens gehad.
De buis isoleren of een dubbelwandige buis gebruiken.
 

Poster

  • #9
DutchArjo schreef:
Waarom mogen die ventilatoren enkel in een muur gemonteerd worden en niet in een plafond?
Het mag wel in het plafond maar:

Bij een ventilator in het plafond loopt het condensvocht terug, en komt in de ventilator met sluiting tot gevolg.

Er is altijd een vochtige lucht die afgevoerd wordt, die boven de ventilator blijft hangen, en condenseerd op de binnenwand van de staande afvoer, en terug loopt.

Daarom altijd eerst een gedeelte vertikaal plaatsen.

Centrale afvoer in badruimte's worden daarom ook zo uitgevoerd.

Grt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
De buisventilatoren die geschikt zijn voor verticale montage zijn beschermd tegen eventueel teruglopend vocht.
Normaal is er geen condens in de buis, normaal is dat de badkamer verwarmd wordt.
 

Honda2012

  • #11
Als je een raampje open kan zetten in de badkamer, dan ben je toch helemaal geen ventilator nodig? Wij hebben geen raam en dus wel een ventilator. Deze zit in het plafond, ongeveer 1,5 meter van de douchekop en ook wij hebben geen last van neervallend condens.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu