Isolatie tuinhuis - Klopt deze volgorde?

Logisch

  • #1
Ik wil graag een volledig geïsoleerd tuinhuis (3m bij 3m) plaatsen met een HR++ raam en waarin ook een verwarming komt te staan. Voor de fundering zit ik te denken aan een vlonder die op palen staat die 1.5m in de grond staan. Palen staan 30 cm uit elkaar.

Is dit werkbaar en hoe zou de isolatie eruit zien vanaf de vlonder gezien? Klopt deze volgorde:

Vlonder
Dampdichte folie
Isolatiemateriaal
Dampopenfolie
Vloer

Ik hoor graag van jullie
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Als het klaar zou zijn loop je dan op de vloer of op de vlonder?
 

Logisch

  • #3
Op de vloer.
De vlonder dient in dit geval als fundering waarop isolatie en de vloer geplaatst word.

Is de volgorde van de isolatie correct of zie ik wat over het hoofd?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Dan moet het zijn vloer, dampdichte folie, isolatie materiaal eventueel een dampopen folie en de vlonder. Een pakket en geen ruimte tussen de lagen.
Wat voor isolatie materiaal en hoe dik en idem wat voor materiaal voor de vloer en de vlonder?
 

Logisch

  • #5
Helder Wgb!

Dank voor je antwoord.

Het betreft een HH vlonder van ongeveer 21mm en de vloer zal van OSB platen zijn ook rond de 21mm. Wat betreft de dikte en soort isolatie ben ik nog niet uit. Suggesties en tips zijn welkom..
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Die vlonder is met een paar jaar verrot.
Ik lees trouwens niets over balken o.i.d. waar de vlonder op komt te liggen.
Hoe wordt de vlonder bevestigd aan de palen ?
 

Logisch

  • #7
De vlonder is van hardhout alsook de palen die 1,5m in de grond steken en ook de liggers waar de Vlonderplanken met RVS slotbouten aan zijn bevestigd zijn van hardhout.

Dus ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom de vlonder na een paar jaar verrot zal zijn?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Ik lees nergens dat de vlonder vrij ligt van de grond, als de vlonder niet vrij ligt is er geen ventilatie en gaat de boel rotten.
 

Logisch

  • #9
Beste Jan,

Bedankt voor je reactie. De vlonder zal ongeveer 15 cm van de grond liggen dus genoeg ruimte voor ventilatie lijkt me.
 

Logisch

  • #10
Heren,

Ik heb nog een aanvullende vraag. Is het mogelijk om Dampopenfolie te vervangen door 5cm eps piepschuim platen?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu