Trafo dimmer aansluiting halogeen

Inge25

  • #1
Ik heb een 5x10w 12v halogeen G4 staande lamp waarvan de draden uit de dimmer gehaald zijn. Zie fotos. Uit beide draden,1 vanaf de lamp en 1 vanaf de stekker, komt een bruine en blauwe stroomdraad.Geprobeerd aan te sluiten blauw tegenover blauw en bruin tegenover bruin maar de stoppen sloegen door! Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe
 

Peter_H

  • #2
Je sluit 12V lampjes aan op 230V. Dat vinden de lampjes niet leuk en ook de stoppen niet.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Het lijkt erop dat je in- en uitgang verwisseld hebt. Tenminste, als je het zo hebt aangesloten zoals het nu ligt.

Ik ga er even van uit dat het de bedoeling is dat dit apparaatje met 230 Volt gevoed wordt. Er staat namelijk niets bij de ingang daarover dus 100% zeker weet ik dat niet. In dat geval zou de toevoer (de draad met stekker) aan de linker kant moeten zitten. Dus op de aansluiting met het het lege gaatje in het midden.

De lamp komt aan de rechterkant, daar staat ook bij: 12 V AC.

Wat nu (waarschijnlijk) gebeurd is, is dat je de 230 V op de uitgang van de dimmer (die tegelijkertijd een elektronisch trafo is) hebt gezet. Of dat apparaat dat overleefd heeft is maar zeer de vraag. Proberen kan, hopelijk heeft het doorslaan van de stop de zaak gered. :?

Zo zou het volgens mij moeten:
 

Inge25

  • #4
Dit is de achterkant! Ziet er niet goed uit! Is t t proberen nog waard?
[/quote]
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5


Nee, dat belooft niet veel goeds...
 

Inge25

  • #6
Net geprobeerd...trafo is overleden! Maar.. Dank je wel Kees voor je reacties

Kreeg deze vanavond, zou die passen op de halogeen?


 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Daar durf ik zo niets van te zeggen.

Symbolen bij de aansluitklemmen zijn niet echt duidelijk.
Daarnaast is het totaal niet bekend of dat inderdaad een laagspannings'trafo' is, voor welke spanning, en welk vermogen hij kan opleveren.

Je maakt er trouwens wel een potje van met al die quotes...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Ik heb een beetje opruiming gehouden in het topic. :wink:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu