Fix & finish

Laurens83

  • #1
Beste allemaal,

Ik heb hiervoor grote oppervlaktes muur gestuukt met mp75 en fix & finish om eventuele oneffenheden op te vullen.
Dat deed ik dan in 4 fases:
-opbrengen/egaliseren
-behandelen met spackmes
-sponzen
-kwasten

Nu wil ik fix & finish gaan gebruiken omdat ik minder dik wil werken(max 4mm), moet ik dan ook dezelfde werken als met mp75?

Dank!
 

Matthijsstar

  • #2
Nee fix en finish is al bijna een glad product dus je hoeft niet al die stappen van normaal stucwerk te doen .

meestal gebruik je fix en finish voor oppervlakten die dun gesmeerd moeten worden bv. dun egaliserend laagje over gips wand etc.
dun opzetten met spaan en dan met spakmes glad trekken that's it. licht naschuren.
je kan evt. ook finish pasta kunnen gebruiken is al kant en klaar.
 

Mi2can

  • #3
Moet je dan ook eerst voorstrijken met f&f over een droge mp75 wand?
en bij een natte mp75?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #4
Eerst gipswand laten drogen. Dan stucprimer, laten drogen en dan nieuw laagje gips.

Da's de enige goede manier.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
F&F gaat maar tot 3mm. Er is een middel van hetzelfde merk wat van 0 tot 5mm gaat en waar geen voorstrijk voor nodig is.

Voor F&F is volgens de fabrikant trouwens ook niet echt voorstrijk nodig:
Code:
De oppervlakken dienen een goed absorptievermogen te hebben, dit testen door bevochtigen. 
•  Gladde, niet zuigende oppervlakken (bijv. prefab beton) voorbehandelen met Knauf Betokontakt. Verse beton niet bepleisteren. 
•  Sterk zuigende oppervlakken zonder voorbehandeling in twee lagen bepleisteren.
 

emp62

  • #6
hallo,

ik wil even een vervolgvraag stellen. Ik heb mijn wanden min of meer ontdaan van een dun laagje pleister. Daaronder zit een zeer droge bruin-achtige laag, ik neem aan een soort van kalkzandsteen. Die laag is op de meeste plekken nog goed. Op erg slechte plekken ga ik het behandelen of deels verwijderen en opvullen.

Ik zit nu te dubben om nadat ik de boel in de primer heb gezet en alle gaten en scheuren heb gerepareerd of ik dan

1) mp-75 ga gebruiken en echt ga stucen of dat ik
2) gewoon een dun laagje fix and finish aan ga brengen.

De situatie is als volgt, zie foto. Er zat dus een heel dun laagje op dat bruine spul (kalk-zandsteen?). Enkel onmogelijk te verwijderen delen heb ik laten zitten.

Ga ik dit helemaal in de stuc zetten of is fix and finsih voldoende?

IMG_20220128_151853 (1).jpg
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu