Dreunende standleiding?

Reezb

  • #1
Hey forumgebruikers, ik heb jullie expertise nodig.

Ik woon op de vierde verdieping van een flat uit 1974. Deze is ruim 2 jaar geleden gerenoveerd. Sindsdien hebben wij last van een storend probleem.

Wij horen namelijk meerdere keren per week een hard getik vanuit onze keuken. Het geluid is vooral hoorbaar vanuit het muurtje waaraan de wasmachinekraan is bevestigd. Maar wij zelf hebben op dat moment geen enkel huishoudelijk apparaat aan. Maar wel de cv-ketel. Het geluid is vergelijkbaar met het slaan van een hamer op een leiding; maar dan in de muur.

Nu zou je denken dat het waterslag is dat wordt veroorzaakt door de buren. Onze bovenburen hebben een waterslagdemper geïnstalleerd bij de hoofdkraan (gekoppeld aan de standleiding), de keukenkraan, de badkamerkraan en bij de wasmachinekraan. Toen ik laatst op visite was zag ik dat zij zowel de wasmachine als de vaatwasser aan dezelfde kraan hebben bevestigd door middel van een T-stuk. De waterslagdemper zag ik niet terug…

Gisteren kwam ik erachter dat diezelfde dreun ook te horen en te voelen is bij de standleiding in de voorraadkast verderop in de woning. Het geluid is daar wel doffer dan in de keuken. Sowieso hoor je deze standleiding gedurende de dag dreunen, soms hard, soms zachter. Daarvoor zou je wel in de voorraadkast moeten staan om het duidelijk te kunnen horen.

Ik weet niet of ik mijn theorie klopt, maar volgens mij zijn alle leidingen van de woningen gekoppeld aan die centrale standleiding. Deze loopt ook door het plafond naar boven. Omdat al die apparaten en kranen van de medebewoners hieraan aangesloten zijn, staat die leiding de hele dag te klapperen. Komt natuurlijk bij dat er een hoop mensen die tijdens de renovatie (nieuwe keuken, badkamer) eengreepskranen en thermostaatkranen voor de douche hebben laten installeren.

Nu mijn vraag: wie van jullie heeft een idee hoe dit te verhelpen is? Wij hebben zelf ook een waterslagdemper laten installeren bij de hoofdkraan. Maar dit werkt duidelijk niet.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Eigen woning of huurwoning ?
Bij eigen woning contact opnemen met de VVE.
Bij huurwoning contact opnemen met de verhuurder.
 

Reezb

  • #3
Bedankt weer voor je reactie. Het is een huurflat, maar de woningbouw is een tijdje geleden langsgeweest, maar zegt niks te kunnen vinden. Nu heb ik een nieuwe theorie die de oorzaak misschien kan achterhalen.

De dreunen komen vooral uit de standleiding, die zit in een kast naast een slaapkamer. De dreunen zijn vooral te horen in de ochtend (als de bewoners wakker worden en water verbruiken). De dreunen zijn soms zo hard, dat die dus te horen zijn in ruimtes waardoor de aftakkingen van de leiding loopt, bijvoorbeeld de keuken.

In eerste instantie dacht ik dus dat het in de keuken werd veroorzaakt. Maar dat is dus niet het geval.
De standleiding loopt rechtomhoog. Komt de vloer uit en gaat het plafond in. Onderaan begint de vertakking voor onze woning. Allereerst passeert het de hoofdkraan (met blauwe hendel) daarna passeert het de watermeter en daarna een waterslagdemper. Maar de dreunen vinden plaats vóór de demper. En alleen als wij geen water gebruiken.

Kan het aan de keerklep van de watermeter liggen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Wat ik zou doen. Het geluid opnemen dat zet je op Youtube zodat het te horen valt.
Bijvoorbeeld ik kan me niets voorstellen met dreunen. Herkenbaar zou het geluid kunnen zijn wat door het uitzetten en krimpen van metalen buizen wordt veroorzaakt.
 

Reezb

  • #5
Ja dat lijkt me sowieso een goed idee. Je hoort af en toe water door de standleiding lopen. En als het stopt dan hoor je een klein tikje. Normaal lijkt me. Maar soms (vaak) hoor je een luide dreun. Vanuit de standleiding.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu