Garagevloer lekt - waterdicht maken / toplaag storten?

Marc-S

  • #1
Beste mensen, graag vraag ik een advies over een lekkende garagevloer.

Ik heb een garage, jaren '30 die ca 4 tot 5 keer per jaar een aantal cm water heeft staan achter in de garage na zeer heftige regenval (bijv. 24 uur continu) in een regenachtige periode van een week of zo. Op andere momenten van het jaar als het een paar uur regent is er nooit een probleem.

Het voorste deel van de garage is altijd kurkdroog. Het achterste deel van de garage ligt wat verlaagt (dus de vloer loopt helaas schuin af) en vertoont enkele scheuren.
Het waterprobleem ontstaat dus daar door verhoogd grondwater na een langere regenperiode.
Mogelijk ligt het achterste deel van de garage een paar cm onder maaiveld.

Ik wil de bestaande betonvloer liever niet geheel uithakken en vervangen.
Kan ik dit vochtprobleem opgelost krijgen door een extra topvloer (zandcement vloer?) te storten? Bijv. achter in de garage ca 7 cm dik aflopend naar ca 3-4 cm dik aan voorkant garage. Is zo'n topvloer hard genoeg voor een auto? Moet er weer betonijzer in of is dit niet nodig?

Wat zou de beste aanpak zijn om dit vochtprobleem op te lossen?

Ik heb dus een paar doelstellingen: geen water meer achter in de garage bij langdurige regenval, vloer ophogen en geheel horizontaal krijgen over de hele garage, een topvloer die goed hecht aan bestaande betonvloer en hard genoeg is voor een auto.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
1 keer plaatsen is genoeg, slotje dus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu