2 douches op 1 douche WTW?

Sjender

  • #1
Ik ben van plan om een douche wtw te gaan aanschaffen.
Nu komen de afvoeren van die 2 douches bij elkaar en op dat punt wil ik de douche wtw gaan plaatsen.

Echter lees ik dat je het warme water van de wtw zowel naar de ketel moet laten gaan als direct naar de douchekraan (de koudwater aansluiting).

Nu snap ik niet zo goed waarom het naar allebei moet.
Maar hoe zit dat met 2 douches?
Moet hij dan naar beide douches en de ketel?
Is er dan nog wel genoeg volume?
De douches kunnen tegelijk aan staan.

Mijn gevoel zegt in dit geval het warme water alleen naar de ketel te sturen, of in mijn geval via het warmwater reservoir van de zonneboiler die uiteraard aan de koudwateraansluiting van de ketel zit.

Wat denken de experts erover op dit forum?
 

Haplo

  • #2
Kijk eens op de site van e**y drain, bij wtw systeem. Deze geeft 3 mogelijkheden van aansluiten. Die jij beschrijft staat er idd ook tussen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Waar lees je dat het naar beide moet? Volgens mij is het een keus ertussen. Ik vind het zelf logischer om het naar de ketel te doen. Je wil immers in je douche ook de mogelijkheid houden alleen koud water te vragen. En met het oog op legionella is het ook logischer het water goed na te verwarmen.

Let je op de maximale afstanden van de afvoeren naar de wtw? En ook van wtw naar ketel. Efficiëntie gaat hard achteruit bij langere leidingen.

Bouw de wtw ook niet te veel in. Mocht er iets mis zijn, is het handig er bij te kunnen.
 

Sjender

  • #4
De fabrikant geeft aan dat het zo het meeste rendement oplevert.
Zie bijv:


Echter zit ik met 2 douches.

Je geeft aan dat de afvoerlengte een probleem kan opleveren.

Van 1 douche zit de afvoer op ongeveer 1 meter van de WTW, de andere komt op zeker 10 meter, gaat dat problemen geven?
De afstand tussen ketel en WTW zal nog geen meter zijn.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
10m heeft weinig zin. Is te ver. Maar dat zal de fabrikant ook wel op z'n site hebben staan :wink:

Als ik een huis zou kopen waar lauw water uit de koud waterkraan/douche komt, zou ik dit een bouwfout en verborgen gebrek noemen.

Ik heb het plaatje in je bericht gezet.
 

Haplo

  • #6
Een bouwfout zou ik het niet noemen. Er komt nergens lauw water uit de kraan. Als je douched (meestal doe je dat met warm water) wordt het water net zo warm als anders. Het heeft alleen minder energie nodig om op temp. te komen.
10 Meter is idd een behoorlijke afstand. Misschien scheelt het maar een paar graden. Maar dan zou je 2 wtw moeten plaatsen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Als je de douche op volledig koud draait, komt er lauw water uit. Er zijn mensen die koud (af)douchen :wink:
 

Sjender

  • #8
2 WTW's zal niet gaan, ik heb onder douche nr2 geen mogelijkheid om dit te doen...

Dan heb ik 2 keuzes

1) beide douches op 1 WTW onder het mom van 'baadt het niet dan schaadt het niet' (evt. met geïsoleerde afvoerleiding)

2) De 2e douche niet op de WTW aansluiten, maar direct het riool in.

Mijn voorkeur neigt een beetje naar optie 1, aangezien het misschien niet het meeste voordeel oplevert, maar ook niet tegen kan werken lijkt me, energie is energie, hoe weinig dan ook.
Of kan het koudere afvoerwater van douche nr2 het warmere water van douche nr1 afkoelen bij gelijktijdig gebruik?

En de aansluiting naar de douche doe ik dan niet vanaf de WTW, alleen naar de ketel.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Kan geen kwaad de tweede ook aan te sluiten. Die enkele keer dat er tegelijk gedouched wordt...

Het enige wat ik kan verzinnen is dat het apparaat misschien sneller vervuild waardoor de efficiëntie achteruit gaat. Maar daar hebben de fabrikanten vast rekening mee gehouden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu