Dakspanten schuur met sandwichplaten

De boez

  • #1
Binnenkort wil ik een bestaande schuur vervangen. Hierbij wil ik (op een fundering met vorstrand en plaatfundering) een stukje metselen tot ongeveer 50 cm hoogte. Hierop moeten geïsoleerde sandwichpanelen komen, van waarschijnlijk 8 cm dik.

Overal worden deze schuren met stalen spanten gezet. Is dit niet mogelijk met hout?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Dat hangt meestal van de grootte van de schuur af, een constructeur kan dat voor u berekenen.
 

De boez

  • #3
De schuur wordt ca. 750 x 550 cm. We zitten hier op de Zeeuwse klei, dus heiwerk is niet nodig.

Om kosten te besparen wil ik de schuur zoveel mogelijk zelf bouwen (daarom kom ik ook op dit forum :) ) Een constructeur probeer ik dus te besparen.

Vroeger werden er toch hele panden neer gezet m.b.v. houten spanten? Voor mn gevoel moet dat nog steeds mogelijk zijn, maar misschien heb ik het mis?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Juist op klei wordt er vaak op palen gebouwd :roll:

Dat je het zelf bouwt, betekent niet dat een constructeur niet nodig is. Dit soort afmetingen bepaal je niet op gevoel. Berekenen is aan te raden.

En het kan zeker wel met een houten spant. Al wordt het een hele klus als je er geen ervaring mee hebt.
 

Greenies

  • #5
Heb je al eens gekeken naar wat stalen spanten kosten?

Mijn gevoel zegt dat je voor hetzelfde geld of zelfs goedkoper uit bent dan houten spanten.

Hout zal in verhouding veel meer verstevigingen en materiaal nodig hebben om tot een gelijkwaardige sterkte te komen.

Maar alles begint inderdaad bij een constructeur die beide varianten voor je uit kan rekenen.

Beide materialen zijn overigens prima zelf te plaatsen.
 

De boez

  • #6
Mijn gevoel zegt hetzelfde 'greenies'. Bovendien lijkt mij hout een stuk handiger in het verwerken. Bij staal moet er al snel een tilhulp geregeld worden. Een heftruck oid kan de schuur niet bereiken, dus zal alles op spierkracht aankomen.

Praktische ervaring met hout heb ik gelukkig wel, alleen nog geen ervaring met sandwichplaten. Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf?
 

Greenies

  • #7
Ik bedoel het net juist andersom.
Dat staal wellicht goedkoper is dan houten spanten.

En als je houten spanten omhoog krijgt, lukt het bij een kleiner stalen spant ook.

Waarbij als voordeel de stalen spanten in delen kan uitvoeren en de houten waarschijnlijk als 1 geheel plaatst.
 

De boez

  • #8
Ik ben aan het twijfelen wat in mijn situatie het beste zal zijn.

Hoe moeten die sandwichpanelen + geïsoleerde dakpanplaten vastgezet worden? In hout heb ik hier wel een idee over, maar hoe moet dit als ik met staal zou werken?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Alleen de spanten worden staal, in de spanten kunnen de gordingen gelegd worden en daar kunnen de platen op bevestigd worden.
Aan de spanten worden lipjes gelast voor de bevestiging van de balken.
 

De boez

  • #10
Volgens berekening moet ik met een schuur van 750 cm 3 stalen spanten gebruiken.
De wandpanelen (sandwichplaten) zijn zelfdragend. Op het dak wil ik geïsoleerde platen leggen.

Wat is de gebruikelijke afstand tussen de bevestigingslipjes om deze spanten vast te zetten?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu