Houten badkamerplafond isoleren

Mellon

  • #1
Hallo en een goede avond.

Ik ben een badkamer in ons oude huis aan het verbouwen. Het plafond bestaat uit vloerplanken die weer op dikke vloerbalken liggen. Een deel van deze ruimte staat hier onder op de afbeelding

De balken willen we graag in het zicht houden maar toch moet het geheel goed geïsoleerd worden. Hoe kan ik hier het best te werk gaan? De ruimte erboven is een berging waar ik ook ruimte heb om isolatie aan te brengen. Maar gezien het om een natte ruimte gaat, lijkt het mij beter om vanaf de badkamer te isoleren, zodat de planken zo min mogelijk in het vocht komen.
En dan de balken. Hoe bescherm ik die tegen het vocht?
Er komt ook een afzuiging in de inloopdouche. Deze wil ik op luchtvochtigheid sturen.
Alvast bedank voor jullie tijd.

Groeten David
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
De beste methode is boven op de planken een isolatie aan te brengen. Jouw idee moet je loslaten. Hoe laag kan de temperatuur worden in die ruimte, berging boven de isolatie?
De balken kan je gewoon in de verf zetten. Omdat deze in de warmte liggen, de isolatie licht bovenop de houten vloer, zal er niets mee gebeuren.
 

Mellon

  • #3
Dank voor je reactie Wgb.

De ruimte boven de badkamer blijft vorstvrij, maar zal in de winter rond de 3 graden kunnen dalen.

Van bovenaf isoleren is voor mij een uitstekende oplossing.
Waar leg ik de z.g.n. dampwerende laag dan aan? Aan de zeg maar koude of warme kant van de isolatie?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als je de ruimte boven de isolatie een beetje ventileert heb je geen damprem nodig. Het vocht wat door de planken en de isolatie trekt kan in de ruimte van de berging ruim weg.
Ik weet niet hoe je aan de temperatuur van 3 graden komt. Op het moment dat de zoldervloer is geisoleerd zal daar een andere temperatuur komen. Het zou me niet verbazen, mocht het buiten gaan vriezen zal de temperatuur daar ook onder nul komen. Oppassen als er boven de isolatie buizen liggen waar water door loopt.
 

Mellon

  • #5
Ik maak een ruwe schatting wat die 3 graden aangaat. Ik weet dat het er vorstvrij blijft in de winter, maar het koelt er wel erg af. Onder de pannen zit een laag glaswol, maar de ruimte wordt niet verwarmt. Er komt alleen elektriciteit en een luchtafvoer te liggen. geen waterleiding. Hieronder de ruimte boven de badkamer. Niet dat ik verwacht dat je hier de temperatuur uit kunt opmaken, maar misschien zie je nog iets zinvols op basis van de afbeelding.
Bedankt nogmaals voor je tijd
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu