Plaatsen bypass kraan

Kar1967

  • #1
Hi,

Ik wil een extra bypasskraan installeren ivm het plaatsen van een toekomstige waterontharder.
Ik heb hier echter een vraag over of dit de juiste manier is.
De ruimte na de watermeter is erg beperkt, ongeveer 5 cm (gemarkeerd in rood).

Dus ik moet wat draaien
1) de linker knelkoppeling draai ik een kwart slag met de opening naar boven
2) rechts (naast de watermeter, plaats ik een snelkoppeling met de opening naar voren (zeg maar met de opening richting de deur)
, direct hieraan vast plaats ik een andere snelkoppeling met de opening naar boven (ik heb nu 2 korte bochten na elkaar)

Mijn vraag is, is dit de juiste manier omdat er te veel bochten hierin komen
Ga ik hier iets van merken, bv de waterdruk?

De bypass kraan wil ik hierop plaatsen
De kraan moet werken als onderstaande

Deze wil ik zelf maken met 2x een T-stuk (bv van GAMMA knelkoppeling messing T-stuk 22x22x22 mm)
en 3x een kogelstopkraan (bv GAMMA kogelstopkraan met vlindergreep 22 mm)

Is bovenstaand een goed idee of zijn er betere manieren? (Wil hier verder niet veel aan uitgeven)

Ik hoor graag wat de experts ervan vinden

Alvast bedankt,

Kar
 

Alex1200

  • #2
Waarom niet de blauw omcirkelde koppeling losnemen en vanaf deze de bypass oplijnen.

Het stukje pijp met de aardklem komt te vervallen ; wel aardklem verplaatsten !
 

Kar1967

  • #3
Maakt het uit waar de aardklem op komt?
voor of na de splitsing, voor of na de watermeter, ik neem aan van niet?

Als ik het stukje met de aardklem verwijder dan is dat nog heel erg krap lijkt mij (aardklem is slechts +/-3 cm)

Dus op de groene circel en waar de aardklem staat een T-stuk plaatsen. En daartussen in een knel en een kogelstopkraan? dat lijkt mij erg krap

Tenminste als ik je goed begrijp ... (dit maak ik er een beetje van :-) )
 

Alex1200

  • #4
-hou de aardklem maar achter de meter, zorg voor goed elektrisch contact dus schuur de leiding op en zorg dat de klem ook schoon is.

Ik neem aan dat de afgaande leiding naar de waterontharder stijgt na de watermeter; in dat geval is de oplijning verkeerd; je wil de waterontharder blokken en door de geopende bypass toch water in huis hebben.

Als je nu nog geen waterontharder hebt, dan zou ik deze eerst kopen, wellicht zit er bypass in de aanschaf opgenomen.
Je kan de oplijning van de inblok/bypass ook naast de waterontharder maken.

En zoals je al aangaf; haakse bochten zorgen voor drukval, de waterontharder trouwens ook ! Heb je nu al te weinig druk dan moet je rekening houden met een extra pomp.

succes
 

Kar1967

  • #5
Op de waterontharder zit een bypass
Het idee van een bypass plaatsen was dat ik de ontharder eventueel snel zou kunnen verwijderen
Ik denk dat ik dit idee laat schieten
Als ik de ontharder verwijder, dan herstel ik wel naar de oude situatie (anders wordt het heel krap en te veel bochten) en druk verlies wil ik zo veel mogelijk voorkomen

Ik denk dat ik
1) de linker knelkoppeling draai ik een kwart slag met de opening naar boven (Aardklem verwijderen maakt niet heel veel uit in dit geval)
2) rechts een knelkoppeling plaats, ook met de opening omhoog (de hendel van de huidige kogelstopkraan zaag ik er af)

Dit is de simpelste setting .. denk met het minste druk verlies

Nadeel is dat ik als ik hieraan ga sleutelen dat ik de leidingen leeg moet laten lopen

Eventueel kan ik een druk verhoger plaatsen voor of na de water ontharder (bv Grundfos Drukverhogingspomp UPA 96621403)

Of kan dit nog beter?
 

Alex1200

  • #6
Je kan de situatie zelf het beste beoordelen, het aantal foto's is namelijk te weinig voor mij :D .

Met afzagen bedoel je inkorten toch ?

In principe zou ik de pomp voor de water ontharder zetten, wel kijken of de totale druk van 1 de max druk die de pomp kan leveren + de druk in het net, NIET boven de toelaatbare druk van de waterontharder komt. anders gewoon er na.
 

Kar1967

  • #7
Ja, met afzagen bedoel ik inkorten

Helaas te weinig plaatjes :) Ik zal kijken of ik daarna wat foto's kan maken
In ieder geval bedankt voor de tips!
 

Alex1200

  • #8
Nog een nakomertje;

Zorg er wel voor dat de aarding voor en na de waterontharder goed is; de waterontharder is vaak volledig van kunststof en zal dus geen elektrische geleider zijn. Een bypass afsluiter volledig uit metaal en met bv knelkoppelingen is wel een goede electrische verbinding .
 

Kar1967

  • #9
Ik weet niet of de bypass in de waterontharder ook van kunststof is
Als dat het geval is en ik monteer zelf geen bypass ... kan ik dan ook een stuk metaal (draad) tussen/aan het groene en blauwe deel plaatsen voor een goede elektrische verbinding?
 

Alex1200

  • #10
Als je de aansluitingen gaat maken tussen groen en blauw dan is het blauwe deel op dit moment al geaard middels de aarddraad/klem.

Er loopt een aarddraad naar rechts; ik kan niet zien waar deze heengaat maar ik vermoed dat deze niet op de waterleiding zit aangesloten.
Zo niet; koop een losse aardklem en een stuk vertind aarddraad en koppel de de beide leidingen in de meterkast; werk altijd op de wijze zoals de vakman het aanlegd.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu