Riolering aanleggen: ontluchting?

Knuppel

  • #1
We gaan de badkamer verplaatsen en daarbij de riolering opnieuw aanleggen. I.v.m. een trap die in de weg zit kan ik weinig anders dan onderstaand. Voorheen zat in de oude badkamer een smal pijpje naar buiten (zijkant woning), ik denk voor ontluchting. Is het in de nieuwe situatie ook nodig het riool te ontluchten, zo ja kan ik dit in de nieuwe badkamer (50mm deel) doen? Deze ligt qua hoogte gelijk met de wc boven.



(uiteraard afschot, geen volledig horizontale delen)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Is door het dak niet mogelijk? Die ontluchting wordt niet voor niets altijd door het dak gedaan. Vergis je niet in stank en condens.
 

Knuppel

  • #3
Gaat ie ook (esthetisch mooier), maar de vraag is of hij daar (in de badkamer) op de juiste plek zit om goed te kunnen ontluchten.

Overigens heb ik in het dak al een 110mm buis voor de centrale afzuigunit. Kan ik de rioolontluchting hierop aansluiten (na de box)? Ik denk dan aan een y-stuk, evt. met terugslag klep op de mechanische ventilatie.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Op die plek moet kunnen.
Aansluiten op de afzuigunit is niet aan te bevelen, die gaat de ontspanningsleiding vacuüm trekken en heft daardoor de beluchting (gedeeltelijk) op.
 

Knuppel

  • #5
Ook niet als ik de buis concentrisch zou aansluiten?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik zou het niet wagen, de uitstroom van de unit trekt altijd wat lucht mee uit de ontspanningsleiding.
U kunt het natuurlijk proberen, misschien gaat het wel goed.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu