Lekkende kraan - sijpelde

Rpinxt

  • #1
Ik merkte dat bij de warm water knop van mijn kraan er water langs sijpelde.
Dus ik vermoede iets met een leertje.
Echter toen ik de boel er vanaf had geschroefd zag ik niks met leertjes alleen metaal.
En daar tussenuit kwam ergens dat water.
Ik had zelf niet het idee dat er nog meer vanaf geschroefd kon worden.
Op de foto bij het pijltje sijpelde het water eruit.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
De kraankop is versleten, koop een nieuwe en vervang de andere kop in de kraan ook.
Sluit de hoofdkraan, houd de kraan goed vast en draai met een bahco/ringsleutel op de zeskant de kraankop (linksom) er uit.
De kop kan heel vast zitten, met een hamer een korte felle tik geven op de sleutel helpt meestal.
Montage in omgekeerde volgorde.
 

Rpinxt

  • #3
Ok bedankt!
Die kan er dus wel nog af.
Had al even voorzichtig geprobeerd maar kreeg er niet makkelijk beweging in.
Niet te hard aan getrokken want wilde het niet slopen.

En zo'n kraankop is dus een standaard iets?
Ik bedoel er zijn geen maten waar ik rekening mee moet houden?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Er zijn een paar maten van maar het is vrijwel altijd 1/2" (halfduims), zo te zien deze ook.
 

Rpinxt

  • #5
Bedankt Jan!
Ik ga ermee aan de slag.
 

Rpinxt

  • #6
Ik probeer even dit oudere bericht nieuw leven in te blazen aangezien het bij mijn nieuwe probleem hoort.

De kraankoppen zijn nu vervangen. De kraan lekt nu niet meer bij de draaiknop.
Echter...nu drupt mijn kraan opeens!

Ik heb al vanalles geprobeerd zoals de leertjes (die nieuw waren) in de nieuwe kraankoppen vervangen, nieuwe o ringen, maar het blijft gewoon druppen.

Zo te zeggen ben ik van de regen in de drup gekomen (letterlijk).

Heeft dat nou te maken met de nieuwe kraankoppen?
Zijn het toch niet de juiste...of is het nog iets anders?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Het is zo te zien een wat ouder model en veel gebruikt, het is mogelijk dat de bedding, waar het kraanleertje binnenin op drukt, beschadigd of versleten is.
 

Rpinxt

  • #9
Jan wat bedoelde jij met de bedding?
Helemaal aan het begin van de kraan waar hij uit het aanrecht blad komt bedoel je?

Gekke is dus dat het niet lekte met die oude kraankoppen.
Al lekte het daar dan wel aan de draaiknop, echter alleen als de kraan open was.

Nu drupt (en komt er dus water door) het ook als de kraan dicht is.

Bedankt voor het filmpje en de link Peter.

Het doet mij wel terug denken aan iets.
Toen ik beide oude kraankoppen eruit had waren dit allebij blauwe.

Nu heb ik een blauwe en een rooie.
Echter ik kan afzonderlijk het kraantje voor warm of koud water onder het aanrecht dichtzetten.
En ik heb al getest dat het niet specifiek aan 1 kant ligt.

Kan het niet zo zijn dat ik er een keramische kop in heb gedaan waar het een gewone moest zijn of omgekeerd?
Of kan dat niet?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Als er leertjes in zitten dan zijn het geen keramische kraankoppen. En ik verwacht eigenlijk niet dat de oude koppen keramisch waren, daar zien ze niet naar uit.

De bedding (in het gelinkte topic staat er 'kraanzitting' bij) is het vlak binnenin de kraan, waar het leertje op terecht komt als je de kraan sluit. Dat wil wel eens 'hobbelig' zijn door kalk of door beschadiging. Het gegeven dat het bij beide kranen hetzelfde probleem is duidt er eigenlijk op dat de oorzaak hier waarschijnlijk niet in zit.

Ik denk dat je hier een probleem hebt dat de nieuwe kraankop nét niet genoeg uit de spindel draait als je hem dicht draait. Ik weet niet of je de oude kraankoppen nog hebt, anders zou je die even naast elkaar kunnen houden en allebei helemaal uitdraaien (in feite dichtdraaien, maar daarbij komt de spindel / het leertje er helemaal uit).

Of er is iets anders aan de hand waardoor het leertje niet goed op de bedding terecht komt. Meten met een schuifmaat kan eventueel nog opheldering geven, maatr ik denk dat je al gauw zult besluiten een nieuwe complete kraan te kopen. Omdat zoiets erg lastig op te lossen is (want je ziet niet wat er binnenin gebeurt als je de kraan dichtdraait). :wink:
 

Rpinxt

  • #11
Hmm dank je Kees.
Nee zaten wel degenlijk leertjes in.
Een rode en een blauwe.
Heb ze beide vervangen met zwarte die er echt wel in gepropt moest worden dus denk toch wel dat het goed sluit.

Wat je dus ook nog zegt is dat de kraan(kop) al een stukje openstond toen ik 'm erin gedraaid heb?

Ik zal er nog eens iets aan klooien.
Zo niet dan zal het een nieuwe kraan worden.

Maar dat wordt nog een grotere uitdaging voor mij! :p
Had al eens gekeken in het kastje en je kunt het niet eens goed zien hoe het vast zit laat staan het loskrijgen etc. :S
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Zaten er leertjes of ringetjes in ?
Ik vermoed dat u nu kraankoppen met keramische schijven hebt.
Kunt u een foto plaatsen van de nieuwe kraankoppen met de leertjes/ringetjes er bij ?
 

Rpinxt

  • #13
Excuses voor de late reactie Jan.
Maar U zou wel eens gelijk kunnen hebben.

Ik vond het vreemd toen ik las dat er iets uit moest draaien want er wordt helemaal niks uitgedraaid.
In het midden zitten wel witte " schijfjes" die langs elkaar draaien en de ene keer dus een opening geven en de andere keer dicht zijn.

Heb een foto van open en dicht:


 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Dat zijn idd. kraankoppen met keramische schijven, daar valt niets aan te repareren, vernieuwen dus.
 

Rpinxt

  • #15
Maar hoezo repareren Jan?
Deze zijn nieuw?.
Zijn het gewoon de verkeerde kraankoppen of heb ik slechte kwaliteit gekocht?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Ik zou naar de winkel gaan waar u ze gekocht hebt en ze inruilen voor nieuwe, met deze kunt u niets, dat is het nadeel van keramische schijven.
 

Rpinxt

  • #17
Ok, maar inruilen omdat ik andere dan met keramische schijven wil hebben. Dus "gewone" kraankoppen of omdat deze keramische schijven niet goed zijn?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Ik gebruik ze al jaren, eigenlijk nooit problemen mee gehad.
U kunt ze ook omwisselen voor gewone kraankoppen.
 

Rpinxt

  • #19
Ik heb er nu "gewone" ingezet.
Deze kan ik wat strakker aandraaien en daarmee is het probleem nu opgelost.
Kennelijk dichte die keramische in mijn gevallen het niet genoeg af.
Hoe dan ook ik ben van mijn druppende kraan af :)

Bedankt iedereen (en in eerste plaats natuurlijk Jan) die mij hierbij heeft geholpen.
Ik heb er in ieder geval iets van geleerd ;)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu