Centrale ventilatie verplaatsen of niet..?

Mario2012

  • #1
Hallo menzen.

We hebben, eindelijk, een nieuwe keuken gekocht en zit ik met een probleem(pje). Zoals op de foto te zien is, is er nu genoeg ruimte boven de kastjes. Echter bij de nieuwe bovenkasten blijft er maar 18cm over. Er komt een serieuze afzuigkap in die een afvoer nodig heeft van 150mm. Moet een nieuw gat komen, maar dat wil ik niet te ver naar voren doen, wie weet wat de toekomst brengt en dat word al het tweede gat. Ook moet ik de cv leidingen gaan verplaatsen, komt zo dicht mogelijk onder het plafond een knelbocht en de ze zullen ca 1,5 m naar rechts door de muur naar de gang gaan.

Plan A was om het centrale afzuigpunt met kunstof buis, al dan niet plat, naar rechts te verplaatsen voorbij de afzuigkap en dan naar voren, en in het afdekpaneel wat boven de kastjes komt een nieuw ventiel.

Echter ben ik aan het passen en meten geweest en dat gaat hem niet worden qua ruimte. Ik wil de afzuigkap zo recht mogelijk naar buiten. Ik heb nu twee opties( nog wel wat,maar das heel veel werk..) 1. Ik laat het punt waar het is en maak in het paneel een rooster,of twee. Of ik knijp de buis en leid die naar de voorkant van het paneel. In principe is het oppervlak van het gedeelte wat open staat van het ventiel tenslotte ook niet zo groot. Ik ben alleen bang dat het herrie maakt, maar dat kan ik ev eerst testen.

Iemand advies of andere ideeen ?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Als er centrale afzuiging in een woning zit mag er geen wasemkap met afvoer naar buiten geplaatst worden, bij centrale afzuiging wordt er lucht uit de buizen getrokken en wordt het systeem ontregeld.
Ook luchtjes uit b.v. het toilet komt dan in de keuken. lijkt me niet erg fris.
Een wasemkap met aansluiting op de centrale afzuiging zou misschien kunnen, een kap met koolstoffilter is een andere optie.

De leidingen van de cv kunnen vaak achter de kasten gemonteerd worden, afhankelijk van de uitvoering van de keuken.
 

Mario2012

  • #3
Ik heb een siemens afzuigkap met 730 m³/h capaciteit. Ik denk niet dat mijn mechanische vent. unit dat begrijpt als dat zijn richting op komt.Dat is een redelijk serieuze afzuigkap, maar het lijkt me heel sterk dat ie de lucht uit de ventilatiekanalen zuigt.. Tenslotte moet je altijd zorgen voor genoeg verse luchtaanvoer, door een raam of rooster. Dit word altijd geadviseerd.

Ik weet wel dat het nooit verstandig is om een, motorloze, kap aan te sluiten op je mechanische ventilatie. Die, en de kanalen zijn niet berekend op het afzuigen van hete vette lucht. Wat je krijgt is smerige vette kanalen, die de doorstroming aanzienlijk verminderen. Die zooi gaat ook stinken op den duur en dat ruik je ook overal als de afzuiging uitstaat op de niet thuis stand staat..

Maar ik heb al twee opties, van de vakman gekregen. Degene die hier de kanalen heeft gereinigd, en mijn nieuwe Litho unit heeft aangesloten en ingeregeld. Zijn eerste plan zou zijn om het ventilatie gat geheel af te dichten, geluid en luchtdicht. Ik heb beneden in het toilet nog een punt, en boven in de douche, en op de unit zelf. Die capaciteit word aanzienlijk vergroot en ik heb al een unit die overcapaciteit heeft. En samen met de overcapaciteit van de afzuigkap in combinatie met de rechte gladde afvoer naar buiten, zit ik qua afzuiging/ventilatie gebeiteld..

En de meningen over een motorloze kap op mechanische ventilatie zijn verdeeld, "gaat hier al jaren goed"etc, laat je kanalen eens schoonmaken, en kijk even wat daaruit komt.Was hier nog nooit gebeurd in twintig jaar tijd, en de afzuigkap ging gewoon naar buiten. Maar de kanalen zaten voor 80% dicht op sommige punten. Dode huidcellen, en verrotte etens stof of weet ik het. Te ranzig.
 

Mario2012

  • #4
De tweede optie was trouwens gewoon laten zitten en roostertjes in het paneel.


Deze heb ik gegoegeld, maar dit kun je verwachten na 15 jaar ong.. En zonder afzuigkap erop.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Ik zou denk ik ook het afzuigpunt in de keuken dichtzetten. Toilet en douche kan al voldoende zijn. Dit is in de meeste bestaande huizen zo geregeld.

Het extra afzuigpunt op de box zelf moet je ook dichtzetten.
 

Poster

  • #6
Hallo

Het nadeel met meer dan ėėn ventiel afsluiten, dat de overige dan extra hard gaan afvoeren.
Het zijn toch flinke kanalen.

Als er een "standenschakelaar" op zit kunt u b.v. dan de lage stand gebruiken.

Ikzelf hen in de keuken/woonkamer twee ventielen, (kanalen 120 mm) bij afsluiting van deze twee, gaan de anderen storend hard afzuigen.

Bij mjn capaciteit van 4 stuks, sluit je de helft af.


Grt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu