Wisselschakelaar vervangen voor bediening andere lamp

Eaglescreamer

  • #1
Misschien een stomme vraag maar:

Ik heb momenteel een wisselschakeling in m'n schuur.
Nu wil ik de schakelaar bij de achterdeur (die vooraan in het circuit zit) gaan gebruiken om een andere (nog in te bouwen) lamp aan te sturen.
De schakelaar bij de voordeur moet de bestaande lamp blijven bedienen.

Hoe kan ik dit het makkelijkste doen met behoudt van de originele schakelaar? En is dit sowieso mogelijk?

Moet ik dan de blauwe draad in tweeën verdelen en de beide zwarte doorverbinden? Of is het makkelijker om een stopcontact op te offeren en daar een schakelaar te maken?

Het antwoord is vast simpel maar ik kom er even niet uit.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Begrijp ik je goed dat je in je schuur twee wisselschakelaars hebt en dat je een extra lamp onafhankelijk van de bestaande lamp wil schakelen?
 

Eaglescreamer

  • #3
Ja dat klopt.
De ene wisselschakelaar kan blijven zoals hij is, de andere heb ik na nader inzien liever gecombineerd met de schakelaar voor de nieuwe lamp. Dus een opbouwunit met dubbele bediening, en evt. nog een stopcontact. De ene schakelaar dus voor de wisselwacht, de andere separaat voor de nieuwe lamp.

Nu zijn die dubbele units wel te koop, maar hoe werkt dit concreet met een wisselschakeling er bij?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Je neemt dan gewoon een dubbele wisselschakelaar.
De ene gebruik je zoals je nu de bestaande wisselschakelaar gebruikt.
De ander gebruik je als "gewone" schakelaar.
Je lust de bruine fase van de bestaande door naar de nieuwe schakelaar en trekt een zwarte draad vanaf de nieuwe schakelaar naar de nieuwe lamp.
Vanaf de nieuwe lamp trek je een blauwe draad naar een bestaande blauwe draad.
 

Eaglescreamer

  • #5
Bedankt voor je reactie, ik ga aan het klussen hier!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu