Overdruk bij tapwater

Sjaakie68

  • #1
Beste forumleden,

Ik heb sinds kort een gek probleem waarbij ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb al een jaar of 7 een verwarmingssysteem met:
- een HRC30 compact ketel van Nefit (CV druk in ketel ca. 1,3 bar)
- bestuurd door een EVO home system (sinds ca. 1,5 jaar)
- geen bypass (is volgens de installatie instructie niet nodig)
- ivm ruimteproblemen zit het expansie vat 2 etages lager in de retourleiding zoals aangegeven in de installatie handleiding.
- omdat het vat een stuk lager zit dan de ketel is dit een versie met een hogere voordruk

Sinds kort geeft dit systeem het probleem dat het CV circuit water verliest.

Na wat uitzoekwerk weet ik inmiddels het volgende:
- Het water verlies ontstaat bij het overdruk ventiel in de aanvoer leiding van de CV installatie (links)
- Het gebeurt op het moment van tapwater tappen, maar alléén als alle radiator kranen dicht staan!
De druk loopt dan op tot 3 bar waardoor het overdruk ventiel een beetje water uit het systeem gooit.
Dit gebeurd bij iedere omschakeling van CV naar WW.
- Ditzelfde treedt ook op als ik de aanvoer afsluiter (links onder de ketel) dichtdraai.
- Bij alléén CV gebruik zijn er geen problemen, de druk loopt dan tijdens het opwarmen met iets van 0,2 a 0,3 bar op
- Ik denk dat dit probleem is ontstaan nadat ik de laatste CV had voorzien van een radiator kraan.
(Hierdoor kan het CV circuit niet meer rondpompen als alle kranen dicht staan.)

Kan dit aan de drieweg klep liggen? (Sluit CV circuit niet goed af of is te langzaam)

Sluit CV circuit niet goed af:
Als dit het geval was dan zou volgens mij langzaam het CV circuit gevuld moeten worden met warm water.

Om dit uit te sluiten heb ik met een koud CV circuit een radiator met de hand opengedraaid en daarna heet water getapt.
Ik voel de aanvoer wel warm worden, maar alleen het eerste stukje.

Ik neem daarom aan dat de driewegklep wel geheel in de tapstand staat, immers als deze tijdens tapwater tappen een beetje in de CV stand zou blijven staan of lekken dan verwacht ik dat het warme water verder het CV circuit in zou komen.

Te langzaam:
Zou de driewegklep misschien te langzaam kunnen zijn waardoor deze eerst druk opbouwt in het CV circuit?

Of ontstaat de drukopbouw misschien door het opwarmen van het water?
Als dat zo is, dan zou ik verwachten dat het expansievat in de aanvoer zou moeten zitten, echter is dat vrijwel nooit het geval.

Hebben jullie misschien nog ideeën?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Bypass plaatsen. Bij omlopen van de drieweg ontstaat een drukgolf, en omdat jij er niet voor zorgt dat de cv kan blijven circuleren klapt die golf er bij de overdruk uit.

Dus:
Bypass plaatsen of op een andere manier circulatie garanderen.
Overdrukventiel vervangen.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #3
Sjaakie68 schreef:
Beste forumleden,


A- geen bypass (is volgens de installatie instructie niet

B- Ik denk dat dit probleem is ontstaan nadat ik de laatste CV had voorzien van een radiator kraan.
(Hierdoor kan het CV circuit niet meer rondpompen als alle kranen dicht staan.)

Hebben jullie misschien nog ideeën?
Ja.
A - is dikke onzin,
B- dit is de oplossing

Er moet doorstroming gewaarborgd worden. Dit doe je dus met een bypass ventiel. De Evo home knoppen zetten ALLE radiatoren dicht. Waar denk je dan dat de druk naar toe moet? Expansievat alleen kan dit nooit opvangen.

Doe de simpele test. Haal 1 knop van een radiator af. Deze staat dan dus open. Draai je warmwater kraan open en je zal zien dat de druk niet zo overdreven hoog oploopt.
 

Sjaakie68

  • #4
Heren,

Bedankt voor jullie reacties!

Over de bypass las ik in een van de installatie instructies onderstaande:

Wat is een open verdeler?

Ook vond ik daar onderstaand installatie schema waarin geen bypass is aangegeven:


Ik verwacht wel dat ik dit met een bypass kan oplossen, maar het leek mij niet nodig aan de hand van bovenstaande gegevens.

Dan heb ik nog wat vraagjes:

1) Als het overdrukventiel is aangesproken is deze dan gelijk afgeschreven?
Hij lijkt gewoon nog te werken omdat hij nog telkens boven de 3 bar open gaat.

2) Kun je zo een bypass het beste dicht bij de ketel plaatsen?

3) Is er nog iets speciaals waar ik op moet letten bij de aanschaf van een bypass ventiel? Regelbereik? Buisdiameter?
 

Sjaakie68

  • #5
Ik had overigens al de test met het open zetten van een radiator gedaan en dit loste het probleem inderdaad wel op.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #6
Controleer Eens goed of het expantievat wel in de retourleiding zit. Tijdens tapwaterbereiding sluit het toestel dr aanvoer af. Als dan ook alle radiator kranen dicht staan kan het water het expantievat niet bereiken als deze in de aanvoer zit.
 

Sjaakie68

  • #7
Het expansievat zit echt in de retourleiding.

Ik heb de installatie handleiding van de HRC30 nog eens goed doorgelezen en daar staat wel iets over watercirculatie:

5.5.6 Watercirculatie
Er dient altijd watercirculatie over een cv-toestel mogelijk te zijn.
In cv-installaties waarbij dit niet gegarandeerd kan worden (bijvoorbeeld indien alleen thermostatische radiatorkranen worden toegepast, zie ook afb. 12, weersafhankelijk regelen), moet een drukverschilregelaar tussen de aanvoer- en de retourleiding worden opgenomen.

Het lijkt mij dus duidelijk, er moet echt een bypass/drukverschilregelaar worden gemonteerd.

Daarbij heb ik op internet gevonden dat deze het liefst zo ver mogelijk van de ketel af gemonteerd moet worden.
Helaas zie ik daar niet veel mogelijkheden toe, het zal dus wel vlak onder de ketel gemonteerd gaan worden.

Dat is dus precies wat door jullie hierboven al aangegeven is!

Ik ga zsm de drukverschilregelaar plaatsen.

Bedankt allemaal so far!
 

Sjaakie68

  • #8
Inmiddels heb ik de bypass geplaatst.

Het overdruk probleem is nu opgelost, echter onstaat er nu een onderdruk probleem.

Als alle radiatoren gesloten zijn en ik tap warmwater, dan zie ik de druk op de CV ketel teruglopen naar 0,2 bar en tijdens het opwarmen loopt deze langzaam op naar 0,9 bar.

Als ik het tappen stop, dan is de druk enkele sekonden later weer 1,7. (Nadat de ketel van de tapstand af is geschakeld.)

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Bestaan er misschien drukverschil regelaars welke 2 kanten op werken?

Alvast bedankt voor de tips!
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #9
Wat voor bypass heb je geplaatst, bij dit toestel moet het 1 zijn met interne drukvereffening. Hier zit dan een klein gaatje in.

Dit toestel start de pomp ten alle tijden op CV, als hij flow meet gaat de klep om voor warmwaterkraan. Heb je geen drukvereffening in je bypass krijg je onderdruk. De pomp draait niet hard genoeg om de bypass open te drukken tijdens opstarten vandaar dat er een bypass met interne drukvereffening gemonteerd dient te worden.

Afhankelijk van het type bypass wat je geplaatst hebt zou je een klein gaatje van 2mm kunnen boren in de bypass, dit lost dan het probleem ook op.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #10
Draai op een toilet of garage bijvoorbeeld 1 radiatorkraan helemaal open.
Bij thermostaat kraan verwijder de kop

Doorstroming altijd gegarandeerd
 

Bernhard

  • #11
Ik krijg de indruk dat de boiler lek is. Omdat met warmwater gebruik de druk daalt en daarna weer snel stijgt.
In een CV met thermokranen moet altijd een bypass.
In het schema staat een radiator met een gewoon ventiel en die moet dan altijd open staan.
mvg bernhard
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #12
Als de boiler lek is krijg je een constante druk van 3 bar met lekkend overstort. Overigens heeft de Topline compact geen boiler.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #13
Klopt, maar wel een tapspiraal....gaan zelden intern stuk,
maar heb het al wel 1x eerder gehad....niet bij een Nefit
overigens. :wink:
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #14
Platenwisselaars zijn zelden lek inderdaad. Maar dan heb je nog altijd constant overdruk en geen onderdruk.
 

Sjaakie68

  • #15
Naar mijn mening is er niets defect aan mijn ketel.
Ik heb het idee dat het met de juiste drukregeling/vereffening opgelost moet kunnen worden.

@Arie1: Weet jij misschien een bestel nummer of type bypass met interne drukvereffening?
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #16
Makkelijkste weg: Haal de huidge bypass er even af, 9 van de 10 keer zit hierin een kunststof klep om af te sluiten. Boor hier een gaatje van 2mm in, en klaar ben je.
 

Sjaakie68

  • #17
Weet iemand anders misschien een bestel nummer of type bypass met interne drukvereffening?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
We geven op het forum geen adressen.
Ga even bij een installateur langs of kijk even op internet.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu