Vloerverwarming mengtemperatuur laag

Gertjand

  • #21
Wel irritant dat het geen dubbelinstelbare kranen zijn. Zonde, zijn allemaal vervangen maar als het een maand geleden geweten had, had ik om dubbelisntelbare gevraagd. Ik lees wel dat er inserts zijn. Het binnenwerk kun je dan omwisselen voor dubbelinstelbare. Wat is beter / makkelijker. Binnenwerk vervangen of voetventielen?
 

Marcn88

  • #22
Onderblok omwisselen voor een normaal onderblok dan ben je je 'kortsluiting' tussen aanvoer en retour kwijt en
als je dan alsnog met je radiatoren bezig wilt zou ik voor ander inserts gaan
deze zijn namelijk bedoelt om in te regelen en voetventiel3n eigenlijk niet
deze zijn bedoelt om af te sluiten, als je hier op zou inregelen en je hebtmaar een kleine volumestroom nodig willen ze langzaam aan dicht slippen ivm dat vuil zich altijd ophoopt onderin de radiator daar waar je voetventiel dus zit
 

Gertjand

  • #23
Thx (en thx Ingmar!)

Morgen andere inserts halen en testen met ander onderblok op de eerste. Ben benieuwd of het echt serie is of toch gewoon parallel met verkeerde blokken.

Ik denk ook wel dat er veel weerstand in de extra radiatorkraan zit wat Ingmar al zei (hoor je als je het oor erop legt). Dus die ga ik ook wisselen.

Wat volgens mij wel raar is, dat wat ik ook draai aan de thermostaat op de vvw de temperatuur (meng) nooit boven de 30 wil. Los van wat goed is.

Is het mogelijk dat alles in de vvw dichtgeslibd is misschien?
 

Marcn88

  • #24
Ik denk dat de flow naar je vvw verdeler gewoon veel te laag isdoordat je nog een voetventiel ertussen hebt zitten met 50% doorlaat
daarom is je retour temp onnodig hoog en moduleert je ketel weer terug en als je er ook een modulerende pomp in hebt zitten moduleert deze ook mee terug wat weer resulteert in een nog lagere flow naar je vvw verdeler
zo werkt het ene probleem het andere in de hand
 

Gertjand

  • #25
Ok. 22 mm doorgetrokken naar de aanvoer met 22 mm thermostaat voor de servo en een nieuwe normale radiatorkraan met voeler. Zo ongeveer alles aan het blok vervangen incl voelerbus want dat paste niet meer. Krijg de temp nu wel naar 40 (mengtemperatuur dus das een goed teken). Thermostaat staan dan op 55. Nu thermostaat terug naar 50 graden en dan is de mengtemperatuur 35 graden. Huis warmt wel traag op, nu 2 uur bezig van 19 naar 19,5. Voelt wel aangenamer al.

new


vs

old


van het weekend nog even de nieuwe inserts in de radiatorkranen plaatsen. Heb de badkamer voet wel al geknepen, die stond vol open en direct na de cv.

Qua pomp, moet de vvw pomp net iets harder draaien dan die van de cv om meer aan te zuigen? of blijft dat altijd neutraal, wat ik ook doe?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #26
Dat blijft neutraal, de pomp van de vloer heeft geen invloed op de stroming in de cv, en de cv niet in de vloer.
 

Gertjand

  • #27
Ok super, dank.

Delta T van 10 graden voor vvw? Gaat nu 35 in en komt 30 terug. Pomp iets zachter zetten? Tegels zijn 23/24 graden. Huis 20.

grt

Uiteindelijk best een leuke puzzel!
 

Gertjand

  • #28
Potver, kom nu wel in de buurt van een mentale inzinking. Nieuwe thermostaatknop met voeler wijkt 10 graden af van meter maar soit. Vloer doet 4 uur over opwarmen van 19 naar 19,5 en als er ook maar een andere normale radiator aanspringt loopt mengtemperatuur weer terug naar 28 graden.

De winkel verkocht mij als nieuwe thermostaatkraan voor op het verdeler blok een standaard heimeier met een kws waarde van 0,86. Beetje suf maar als ik op de oude blaas voel ik minder weerstand dan bij deze (heb er nog een los liggen) is die kraan wel geschikt? Of nog een keer wisselen? De oude kan het niet meer zijn dat is nu 3/4 geworden.

Er zit er nu dus een 3/4 Heimeier thermostatische afsluiter 3/4"
2202-03.000 voor de servo motor van evohome
Kv-2 waarde: 0,79
Kvs-waarde: 2,5

en HEIMEIER V-EXACT II THERMOSTATISCH VENTIEL INSTELBAAR 1/2 RECHT 3712-02000

Kvs-waarde: 0,86
Kv-waarde: 0,49

Laatste alsnog ook maar omwisselen voor lage weerstand dus (damn hadden zij dat moeten bedenken als ze wisten dat t voor een vvw verdeler was en ik 22mm ook ben hen haalde met uitleg dat weerstand een issue was?

gelijk maar 3/4 helemaal naar 't blok of is die 1/2 lage weerstand ook goed?

Als ik alles 3/4 wil houden dan is 3/4 met 15 mm radiatoraansluiting (vvw verdelerblok) lastig, daar is alleen de eclips geschikt voor met automatische debietregeling maar denk dat ik dat niet wil.

Of gewoon 1/2 met lage weerstand nemen.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #29
Klopt, instelbare kranen hebben meer weerstand dan standaard. Ik zou proberen de kvs 2,5 proberen te krijgen, in 1/2 moet je dan met blauwe kapje hebben van heimeier.

Je 3/4 kraan(waar de servo op moet komen) lijkt verkeerd om te zitten, kan dat kloppen?
 

Gertjand

  • #30
Top ga ik die regelen. Alleen heb ik dan geen voorinstelling optie. Dat gewoon regelen met "voetventiel" van de verdeler.

Potverdorie, eagle eyes die ingmar. Klopt. Das niet handig denk ik. (amateur die ik ben :))
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #31
Knelringen even los, en zo die hele kraan omdraaien.
Inregelen kun je dan inderdaad met voetventiel doen.
40 graden mengtemperatuur lijkt me in principe meer dan voldoende.
 

Gertjand

  • #32
Een update.

Omgedraaid en nu kraan met hogere kws waarde ertussen. Deed de truuk. Pomp waarschijnlijk voor niks vervangen maar goed deze is gelijk energiezuinig.

Ook interessant, nu beide voetventielen van verwarming boven vervangen en die blijven gewoon autonoom werken dus dat was ff een aansluitfoutje bij het installeren een tijd geleden. Scheelt natuurlijk heel veel doorstroming.

Heb nu alleen af en toe een gek geluid uit de buurt van de ketel. Je hoort het heel af en toe (3 x per dag) en het klinkt al een stoel die over de vloer schuift (raar) of als iets dat klem zit in de pomp. Harde kners van een seconde of 3. Kan het niet reproduceren. Kan dit door overdruk van de pomp komen oid? De electrische kraan van de vvw reageert trager dan de cv. Die doet er ff over om open te gaan terwijl de ketel al aangeslagen is. Zal eens testen met reduceerventiel (onder de 0,2 niet doen?)

gr!

Gert Jan
 

Marcn88

  • #33
Heb je dan nu overal thermostatische afsluiters opzitten??
Als dit zo is moet er ook een bypass gemonteerd worden in het systeem om de flow over je toestel te waarborgen, dit kan ook door een radiator los te zetten zonder th afsluiter
 

Gertjand

  • #34
Ja alleen in de badkamer zit nog een gewone thermostatische knop die helemaal open staat. (ff checken, als je een thermostatische knop helemaal open zet dan is daar altijd wel flow toch of het moet extreem warm zijn?).

heb ook alle inserts van de radiatoren vervangen om de doorstroming wat nauwkeurig te regelen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu