Tyleenbuizen

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #1
Ik moet binnenkort waterleiding in tyleen gaan leggen. Ik ben nog van het koper. :lol:
Het is voor op een Kinderboerderij er ligt al het een en ander.
Kan iemand mij wat tips geven waar ik op moet letten.
Passen alle koppelingen is er een standaard?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Als je dezelfde maat aanhoudt passen alle koppelingen van die maat ook.
Een bedrijf dat tyleenslang verkoopt heeft ook passende koppelingen voor die maten.
Pas op met dat er geen braam aan de slang zit bij het monteren en dat de ringen binnenin niet dubbel slaan, een beetje vaseline kan geen kwaad, het monteren van de koppelingen gaat dan soepeler.
Er zijn diverse soorten slang, als het voor drinkwater is dan een goedgekeurde kopen, voor sproeien etc. kun je de goedkoopste nemen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Er liggen nu een aantal slangen. Er moet een uitbreiding komen voor een paar drinkbakken. Goed te weten dat er verschil is dus eerst even met de schuifmaat aan de slag. Bestaat er verschil in binnen diameters of is dat niet van invloed.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik heb 2 jaar terug tyleen gelegd van huis naar de blokhut en kas en het is niet moeilijk om aan te leggen / uit te breiden.

De slang (bij mijn koppelingen in ieder geval) moet je goed recht afzagen en ontbraken, zodat hij helemaal tot diep in de koppeling geschoven kan worden.

De aandraai-ring op de koppeling schuif je over de slang. In / onder deze ring zit de knelring. Deze heeft een soort kartels / weerhaakjes en zorgt er voor dat de slang niet uit de koppeling kan schieten. Deze schuif je ook een stukje over de slang. Een beetje vet op de rubberen afdichtring in de koppeling vergemakkelijkt montage en voorkomt beschadiging (en dus lekken). Schuif de slang helemaal in de koppeling en draai de ring goed vast aan. Slang zit nu muurvast en de afdichting moet ook goed zijn.

De binnendiameter van de slang maakt bij dit systeem dus niet uit, omdat klemming en afdichting via de buitenkant gebeurd.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Volgens jullie informatie kom ik niet voor verrassingen te staan. Bedankt.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
Vanuit mijn ervaring is de kans op verassingen heel klein.

Zit er een hoofdafsluiter of stolpkraag op de uit te breiden leiding?

Pas: Op YouTube staan verschillende video's over tyleenkoppelingen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Alles bij 1 leverancier kopen, de kans op verrassingen is dan te verwaarlozen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #8
Stolpkraag = stopkraan.

Altijd handig als je technischer bent dan de autocorrectie van je iPhone :D
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Jan schreef:
Alles bij 1 leverancier kopen, de kans op verrassingen is dan te verwaarlozen.
Daar heb je gelijk in Jan maar je weet hoe het gaat op een Kinderboerderij. Eigenlijk had ik moeten schrijven, uitbreiden met tyleen.
Nu zit ik nog warm en droog voor de juiste info. :D
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #10
Je hebt een persoonlijk bericht.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu