Opwarmtijd woonkamer duurt erg (te) lang?!

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #21
Retourtemperatuur kun je niet aflezen.
Parameter 3 is het maximaal ingestelde vermogen. Kun je gewoon vinden in de installatiehandleiding. (dus NIET de gebruikershandleiding!)
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #22
Je hebt het ook over grotere radiatoren zijn "optisch niet mooi" . Heb je een ombouw om je radiatoren staan? Vensterbanken vlak boven je radiatoren? Over gordijnen?

Als de radiatoren volledig goed doorwarmen, is de maximale capaciteit behaald, en zal je het niet veel warmer kunnen krijgen dan dat het nu wordt. Aan je vermogen berekening te zien van de ruimte en radiatoren, zn de radiatoren wat krap gecaculeerd. Echter zijn ze voldoende kwa norm.

Normalieter zal een ruimte opwarmen 1-1,5 uur duren. Als het vermogen van de ketel niet hoog genoeg zou staan, kreeg je de radiatoren ook niet voldoende warm.
 

Tuttivini

  • #23
'Screech', bedankt voor uw info.
Wij hebben geen ombouwen/bakken om de radiatoren (waren we wel van plan ivm inderdaad optisch mooier, maar bewust van feit dat dit nog meer capaciteit weg neemt).
De grootste radiator staat echter wel achter een bankstel. Dit bankstel staat er wel zon circa 20cm van af, maar stralingswarmte naar voren wordt natuurlijk compleet om zeep geholpen.
Vandaag als test de bank even weg gehaald. Kijken hoe het daarmee qua warmte gaat.

Ook zojuist een infrarood thermometer gekocht omdat op dit forum dus oa naar retour temp gevraagd wordt.

Dus kom maar op: hoe/waar moet ik meten zodat de kenners hier mij wat meer kunnen vertellen of mijn Intergas HR22 ketel goed werkt, de pomp met correcte snelheid pompt, de radiatoren heet genoeg worden, etc.

Hopende dan dat ik kan ontdekken of de capaciteit van de radiatoren gewoon wat krap is (maar kennelijk wel voldoende) of dat er een ander probleem is wat ik kan verhelpen door instellingen/reparatie.
 

Bernhard

  • #24
De benodigde hoeveelheid water voor een radiator is afhankelijk van de capaciteit van die radiator.
Dat kan je berekenen door het aantal watts te delen door 23,2. Bv een radiator van 2000watt/23,2=86l/h.
De CV-techniker gebruikt deze gegevens om de diameter van de leidingen te selecteren en voor de instelling van de pomp.
De flow in een CV-installatie kan je alleen met dure meetapparatuur meten.
Een hulpmiddel is het meten van de retourtemperaturen van de radiatoren en de ketel. Als alle radiatoren de juiste hoeveelheid water krijgen dan zijn alle retourtemperaturen gelijk. De afkoeling van het water is dan bij alle radiatoren even groot. Als er bij een of meerdere radiatoren een hogere retourtemp gemeten wordt is de flow over deze radiator te hoog. Het water wat terug naar de ketel gaat heeft dan een te hoge temperatuur. De ketel gebruikt de retourtemperatuur om te bepalen of de brander meer vermogen moet geven. Bij een te hoge retourtemp. zal de ketel niet hoger gaan branden. De te hoge retourtemp geeft een indicatie dat de ketel op het juiste vermogen brand. In deze situatie zal de ketel vaak aan- uitgaan ( pendelen). De oplossing voor dit probleem is de radiatoren inregelen. Alle retourtemp meten en de radiatoren met de hoogste temp knijpen. Dit een paar keer herhalen. mvg bernhard
 

Tuttivini

  • #25
Beste Bernard,
Bedankt voor de goede uitleg. Ik ga met mijn infrarood thermometer aan de slag.
Nog even:
Stel ik zet mijn cv op 80 graden watertemperatuur. Zet de warmtevraag vol aan (tijdelijk even mijn aan/uit chronotherm aansluiten op klem 6/7 ipv de modulerende chronotherm op klem 11/12 om dit beste te testen?
Dan bij mijn radiatoren meten zodra ketel op temp is en radiatoren al even hebben kunnen lopen. Mag ik dan verwachten dat de aanvoertemp bij de radiatoren ook zo'n 80 graden hoort te zijn?
En dan dus de retourtemp meten bij de radiatoren?
Correct?
En waar meet ik precies? Op de aanvoer en retour koppelstukken waar ik een zwart stukje tape op plak voor correcte infrarood meting?
En op de radiatoren zelf: wat mag het temp verschil tussen boven en onderkant van zo'n radiator zijn (mijne zijn maar 30cm hoog, type 22)? Want merk dat onderkanten beet te pakken zijn maar bovenkanten amper qua hitte (alles is ontlucht).

Ik hoor graag.
Want dan ga ik testen en laat ik de temperaturen weten.
 

Bernhard

  • #26
Je kan de ketelthermostaat tijdens het meten op 60grd zetten.
De aanvoer van de radiatoren zal bijna gelijk zijn aan de aanvoer van de ketel, dat moet dan 60grd zijn. Als de aanvoer
te laag wordt omdat de ketel even is uitgeschakeld kan je op dat moment geen goede meting doen van de retour, dan even wachten tot de ketel weer aangaat. Het verschil tussen de aanvoer en retour is voor de meting niet belangrijk. Het verschil tussen de aanvoer en retour stel je in na het inregelen van de radiatoren. Dus eerst alle retourtemp op dezelfde temp instellen. Daarna het verschil instellen.
Bij een aanvoertemp. van 60grd schat ik dat het verschil ca 15grd moet zijn. Dat kan door de pomp lager te zetten en of met een regelventiel in de aanvoer van de ketel.
mvg bernhard
 

Tuttivini

  • #27
Helemaal duidelijk.
Ik ga op jouw omschreven manier meten.
En rekening houdend met mijn probleem: het niet warm genoeg krijgen in de woonkamer: vandaag staat de thermostaat al hele dag op een vraag van 21 graden, maar het wordt amper 19.5/20 graden... Waar moet ik met het oog op oplossen van dit probleem vooral naar kijken/meten?
Want het moet in de woonkamer gewoon kunnen met deze ketel en het aantal/formaat radiatoren, ook al is het vrij groot. De buurvrouw heeft nml een gelijk huis, de andere helft van onze twee-onder-een-kap, met dezelfde setup en haalt wel gewoon zonder 'moeite' bijv 21 graden.

En nog over het infrarood meten: zoals ik in mijn vorige post vroeg: hoe nu meten? Bij de radiatoren op de aan-en afvoer koppelingen richten oid?
 

Bernhard

  • #28
Dat het opwarmen van de woonkamer te lang duurt kan komen door te lage flow over de radiatoren. Dat moet met het inregelen beter worden. Je meet de temp steeds op dezelfde plek bv direct onder de kraan en de koppeling. mvg bernhard
 

Soprano74

  • #29
Beste Tuttivini,

Wellicht moet uw maximaal begrensd vermogen van uw CV-ketel worden verhoogd. Uw type Intergas ken ik niet maar het zou mij niets verbazen wanneer uw ketel "geknepen" is, bijv. 60%, wat de trage opwarmtijd kan verklaren. Uiteindelijk wordt de hoge CV-watertemperatuur wel bereikt maar dit duurt te lang.

In uw installatie-instructies van de ketel kan via het servicemenu allerlei parameters worden aangepast. Het maximaal CV-vermogen (ventilator) kan waarschijnlijk ook worden aangepast bij uw type ketel.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #30
Hoe meet jij of waar meet jij die 19,5/20 graden. Al meer geschreven. Er achter gekomen. Wat de kamerthermostaat aangeeft interesseert mij niet, wat voelt aangenaam aan. Er zit teveel verschil in die dingen.
 

Tuttivini

  • #31
Vandaag de Intergas HR22 op 60 graden keteltemperatuur ingesteld en weer even op mijn aan/uit Honeywell op klem 6/7 aangesloten om een continue warmtevraag te creeëren.
Zal met mijn Honeywell modulerende thermostaat vast ook kunnen, maar dit maar even gedaan om eea uit te sluiten.

Daarna ketel even laten stoken.
Door een knopje op de ketel ingedrukt te houden, werd de daadwerkelijk bereikte temperatuur weergegeven.
Toen dit 60 graden was, en alle 4 de radiatoren in de woonruimte vol open stonden en een tijdje door hadden gelopen, de infrarood-temperatuur metingen gedaan.

Het volgende:

Ik vond het erg moeilijk om correct te meten!
De ketel veranderde tijdens metingen vaak van bedrijfssituatie. Zo neem ik aan dat hij op het servicedisplay stand '5' moet aangeven: CV bedrijf, maar hij ging ook érg vaak naar bij stand '1': Gewenste temperatuur bereikt(?!), of stand '3': voorspoelen, etc.
Zo kan ik toch niet correct meten? Zo stroomt er toch niet continue heet water naar/door de radiatoren?

Ook merk ik dat er bijzonder veel fluctuatie zit in waar/wanneer ik meet: Zo meet ik bijv op een zwart stukje tape, wat ik op de grote moer heb geplakt bij de aanvoer/ingang van de radiator, al vlot 10 graden kouder dan dat je er net naast meet op de kale buis of bijv op het wit gelakte deel van de ingang van de radiator (ik weet over het meten op glimmende delen, etc)...
Ook meet je een bepaalde waarde en als je na bijv 20sec, nogmaals op dezelfde plek meet, dan kan je zo maar een hele andere waarde uitlezen (ja ir-thermometer is goed)

Hier iig een indicatie van wat gemeten waardes:

Leidingen direct onder de ketel:
- Aanvoertemp: 60,3 graden
- Retourtemp: 41,8 graden

Voorzijde (zitgedeelte) hangt één type 22 radiator van 100cm breed en 30cm hoog:
- Aanvoertemp: 52
- Retourtemp: 36,3
- Temp bovenkant radiator (midden bovenaan): 44,5
- Temp onderkant radiator (midden bovenaan): 32

Aan de voorzijde (zitgedeelte) hangt één type 22 radiator van 220cm breed en 30cm hoog:
- Aanvoertemp: 54,5
- Retourtemp: 35
- Temp bovenkant radiator (midden bovenaan): 50
- Temp onderkant radiator (midden bovenaan): 31,3

Aan de achterzijde (keukengedeelte) hangt één type 10 radiator van 40cm breed en 180cm hoog:
- Aanvoertemp: 40,6
- Retourtemp: 30,0
- Temp bovenkant radiator: 38
- Temp onderkant radiator: 35

Aan de achterzijde (eetgedeelte) staat één (vrijstaande) radiator (convector) van het merk Jaga, type Tempo:
- Aanvoertemp: 42
- Retourtemp: 22,7
- Temp bovenkant radiator: niet meetbaar bij een convector
- Temp onderkant radiator: niet meetbaar bij een convector


Hopende op hulp en weer bijzonder bedankt.
 

Bernhard

  • #32
Bij het meten met de IR-meter moet de lichtstraal een hoek van 90grd maken, dus loodrecht op het te meten oppervlak.
Natuurkunde; de hoek van inval is de hoek van uitval.
Gebruik ook steeds dezelfde meetafstand.
Als je met een verkeerde hoek meet krijg je geen juiste waarde. Doe de meting als de ketel water van 60gdr naar de radiatoren stuurt. Meten bv op de radiator bij de ingang van de radiator en idem bij de retour. De gemeten waarde hoeft geen excacte waarde te zijn. Alleen vergelijken met de radiatoren onderling.
je moet ook ALLE radiatoren in je huis meten, dus niet alleen de radiatoren op de beg grond.
Ik vergeet nog iets tijdens het meten de pomp op de hoogste stand instellen
mvg bernhard
 

Freekcv

  • #33
Idd wat zijn de retour temperaturen vd overige radiatoren?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #34
Tuttivini schreef:
Ook meet je een bepaalde waarde en als je na bijv 20sec, nogmaals op dezelfde plek meet, dan kan je zo maar een hele andere waarde uitlezen (ja ir-thermometer is goed)

Hier iig een indicatie van wat gemeten waardes:
Hoe weet je dat je meter goed is. En wat is dan het verschil in die waardes?
Mijn ervaring met een behoorlijk goeie thermometer met voeler dat het best lastig is, dat je vaak moet meten er ontstaat dan een patroon in het opwarmen-en afkoelen van water.
 

Tuttivini

  • #35
Klussers,

Precies een jaar nadat ik mijn vraag hier gesteld heb en veel goede tips van jullie heb ontvangen, ben ik HET PROBLEEM TE BOVEN!

Na allerlei testen had ik wel door dat mijn c.v. gewoon goed werkte en het niet op te lossen was met zaken als 'waterzijdig inregelen'.

Ik heb alles bekeken en kwam de volgende bizarre zaken tegen:

- De woning is uit 2005 en bij de bouw is het huis gelijk circa 3 meter uitgebouwd. De aannemer had geen rekening gehouden met extra radiator capaciteit en de eerste bewoners hebben na hun eerste winter geklaagd. Daarop heeft de aannemer twee radiatoren bijgeplaatst. Een kleine in de open keuken en een kleine in het open woondeel.
Ze konden de leidingen natuurlijk niet meer in het beton leggen, dus hebben ze door de vloer geboord en flexibele leidingen door de kruipruimte richting verdeelblok gelegd.
Nu komt het: Ik kroop de kruipruimte in. Daar staat een aantal centimeters grondwater (dat hoort hier) en deze SLANGEN LAGEN IN HET GRONDWATER :roll: .
Daar krijg je natuurlijk pas een bak verlies van.
De slangen heb ik opgehangen.

- Ik ontdekte dat de kleine radiator die dus naderhand erbij was geplaatst ook nog eens VERKEERD OM aangesloten was. Hij werd daarom dus kennelijk onderop niet warm. Dus dat heb ik op het verdeelblok om weten te keren (aanvoer en retour) en nu is hij gelijkmatig warm.

- Ik merkte, uit capaciteitsberekeningen, dat ik erg krap bemeten was qua radiatorcapaciteit.
Ik heb besloten een design radiator bij te plaatsen in het midden van de 14 meter lange woonkamer. Daar hing nml helemaal niets. Ik heb er een RVS Vasco N2L1 inox radiator bijgeplaatst. Achter de muur waar hij aan hangt zit het verdeelblok voor de begane grond. Dus twee gaten door de muur en direct daar op het verdeelblok aangesloten (ik heb een radiator die naar de garage loopt, laten vervallen. Ik verwarm mijn garage toch nooit).

Alles opnieuw gevuld en ontlucht.
Hierna kreeg ik het eindelijk snel warm:
Ik haalde eerst echt maximaal 1 graad per uur warmtestijging en een max van 21 graden (na uren stoken werd het nooit warmer).
Nu haal ik circa 3 graad per uur warmtestijging en krijg ik het na zeg 2 uur stoken zo'n 23 graden.
Warmer dan 22.5/23 graden krijg ik het alleen echt niet. Niet dat dat nodig is, maar ik vraag me af of dit 'normaal' is bij een goede installatie???

Het enige wat me nu nog op valt is dat de Intergas ketel best wel eens bedrijfssituatie '1' geeft. Dit betekend volgens de handleiding 'gewenste temperatuur bereikt'.
De ingestelde temperatuur in de woonkamer is dan nog niet bereikt.
Is dit normaal/wel goed?

Ik heb hem overigens nu op een Nest generatie 2 kamerthermostaat aangesloten op aan/uit. Dus nu even niet modulerend (enkel de gen3 Nest ondersteund dat).
Als alles in toekomst lekker blijft werken zal ik wel weer overstappen op een modulerende (Nest gen3) kamerthermostaat, maar voor nu dus even niet.

Al met al ben ik dus al redelijk blij met het gewenste resultaat. Eindelijk warmte! Nu nog de puntjes op de I.

Heeft het bijv. ook nog nut om de flexibele leidingen die in de kruipruimte liggen te isoleren met van die grijze buis isolatie ?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu