Kabeldikte berekenen??

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #1
Heel eerlijk gezegd stel ik de vraag voor een ander, zelf heb
ik net te weinig kijk op de rekentechnische kant van elektra.

Het betreft een 12vdc installatie, waar 2 ventilatoren op
zitten betreffende 1 grote radiateur, deze worden aangestuurd
door een sensor.

Elke fan zit op 20A (nee geen typ fout), dus 40A totaal,
en word geschakeld door een 70A relais, maar vermoed word
dat de kabel de boosdoener is van de storing die erin zit.
De kabel is 10mm2 gevlochte draad bij een lengte van max 5m,
berekend was dat 5mm2 voldoende moest zijn.

Ooit heb ik er les in gehad, en er borrelt iets bij mij dat
te dun niet goed is, maar te dik ook niet, maar ben het
eerlijk gezegd gewoon kwijt :-|

Ziet iemand hier een reken/denkfout in??

bvd
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Bij 12v is spanningsval je grootste vijand, 40A zou kabel technisch op die lengte ca 6mm voldoende zijn.

R= Rho x l/ A
Rho koper= 0.017 ohm qmm/m
l= meter
A = qM.
16mm op 5m geeft
0,017x10/16=0,010625 ohm
Dit geeft bij 40A een spanningsval van
0,010625x40=0,425v.

Dat is te weinig om je zorgen over te maken.

Dus wat zijn de storingen?
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #3
Het probleem is dat de kabel toch te heet word, en
uiteindelijk het 70A relais het niet aankan...

Dat zijn iig de berichtgevingen uit de Dakar :roll: :mrgreen:
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ergens kortsluiting of overbelasting? één fan defect of vastgelopen?
Werkt het wel als ze één fan tegelijk aansluiten, en de sensor overbruggen of zo warm laten worden dat de fans zouden moeten werken?

Succes daar
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
In de kabel(10mm) word ca 27watt vermogensverlies veroorzaakt, dat is 2,7w per meter.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Als dit voor Riwald is ben je te laat.

 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #7
:mrgreen: nee, die is het niet, ze zijn al een paar etappes
terug uit gevallen ivm over verhitting van zowel auto als
rijders.

Die opmerking van 2,7W verlies per meter, daar zal wel geen
rekening mee gehouden zijn, tel daarbij de weerstand door
vuil/stof op de fan en in de radiateur erbij op....
Dan denk ik dat het beeld al een stuk duidelijker gaat worden.
Ze gebruiken idd 5m heen en 5 meter terug, dat is dan al 27W,
omgerekend is dat ook al 2.25A, dan zit je al standaard aan
42.25A in ideale omstandigheden....

Als ik het goed begrepen heb, gaan ze bij terugkomst, het
relais verzwaren naar een 100A versie, en veel dichter bij
de fan's neer zetten, zodat ze nog maar 1.5m heen en 1.5m
terug gaan krijgen.

Of hebben jullie een betere visie erop??
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Ja, een kabel gaat niet meer stroom trekken bij verlies,
Je hebt 0,5v minder op je fan, als je fan geen elektronica heeft om dat et compenseren dan krijgt hij gewoon minder spanning en dus mider stroom.U=IxR
Ufan word 0,5v lager Rfan blijft gelijk dus Ifan daalt ook dus Pfan zakt ook iets.

Uaccu=Ifan x (Rkabel+Rfan)
Uaccu=Uverlieskabel+Ufan


Kabel een slag dikker helpt iets.
Een solidstate relais gebruiken, die hebben geen contacten en daarmee minder last van vervuiling.Let hierbij wel op de stroom bij een bepaalde omgevingstemperatuur!.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #9
:prima:
temperatuur zal zeker een factoor gaan worden daar.

Dit zijn overigens werkzaamheden voor de Dakar volgend jaar,
maar gaan dit jaar nog uitgebreid getest worden.

BVD
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #10
Hoor net dat ze het nog anders willen gaan doen,
ipv 2 fan's in 1x aansturen, gaan ze ze nu apart met
eigen relais aansturen, mocht dan 1 relais uitvallen,
houden ze toch nog 1 fan over ter koeling....
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu