Wel of geen dampwerend folie?

Wator81

  • #1
Hoi allemaal,
Ik heb meerdere topics gelezen, maar zoveel dat ik soms verdwaald in advies.
Dus maar een eigen topic aanmaken.

Mijn vraag,
We wonen in een oud huisje (1907) en tijdens de verbouwing, hebben we een houtenframe + isolatie voor de buitenmuur gezet. Nu voelt deze altijd wat koud aan. Het Kamertje voelt ook altijd wat koel aan ten opzichte van de rest van het huis.

We hebben wat last gehad van lekkage, en daarom hebben de gevel opnieuw laten voegen en reinigen + impregneren.

Ik ben alleen bang dat de isolatie nat is geworden, we hebben nml geen dampwerend folie aangebracht. Tijdens de verbouwing! :-(.
Wel merk ik dat het tussen de buitenmuur en het voorzetwandje tocht. (Op zolder kan ik er bij)

Is het verstandig om het gips er af te halen, en folie aanbrengen tussen de buitenmuur en voorzetwand.?

Ook speel ik met het idee om palethout tegen deze muur te schroeven. Qua sfeer. Helpt dit tegen de koud? En ook geluid?

Ik hoor graag van jullie adviezen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik neem maar aan dat je het houtenframe met isolatie in, binnenzijde van de woning hebt aangebracht.
Het moet het dan zijn. Van binnen naar buiten. Gipsplaat, damprem, isolatie en de muur. Als er water door de gevel zou kunnen komen komt er tussen de isolatie en de muur een dampopen folie.
Is het zo niet in elkaar gezet dan is het heel verstandig om die damprem aan te brengen. Wat die dampopenfolie betreft dat zou je eventueel kunnen laten zitten zoals het nu is, omdat de muur aan de buitenzijde tegen water is behandelt.

Damprem laat geen vocht door. Dampdoorlatend, dampopen laat ongehinderd vocht door. Wat doet een dampwerende folie met vocht?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Wator81 schreef:
Wel merk ik dat het tussen de buitenmuur en het voorzetwandje tocht.
Glas- of steenwol? Daar "waait" alle warmte uit weg. De isolatie heeft dan weinig nut. Een folie houdt de tocht weg uit de isolatie.
 

Wator81

  • #4
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties, ik zal aan de bak moeten. Gips er af, en kijken of ik nog folie er achter kan krijgen. :-(

Gr Wouter.
 

Wator81

  • #5

Hoi foto is een tekening zoals het nu is,
Ik ben toch wel benieuwd welke folie(1 en 2) waar moet, ik wil juist de voorzetwand tegen wind en vocht beschermen.

Ik hoor het graag!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Rood is dampdicht. Blauw is damopen.
Het is iets verstandiger om op de houten constructie een damprem te maken, vervolgens de raggels en dan de gipsplaat. Omdat je een gipsplaat met veel meer schroeven moet vastzetten. Die raggels zet je met enkele stuks vast. Ook wordt de elektra in die ruimte gelegd dus geen gezeur met de stopcontacten.
 

Bernhard

  • #7
Een openfolie is gewijzigd in een membraanfolie.
Een membraanfolie is waterdampdoorlatend naar een kant. Dat is van binnen naar buiten. Deze folie mag niet verkeerd om gelegd worden. mvg bernhard
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
In aanvulling op het idee van Wgb: Die extra ruimte voor leidingen kan je ook vullen met isolatie.

Denk ook goed aan de aansluitingen met andere bouwdelen. Met name kozijnen. Dat moet ook geisoleerd en dampdicht zijn.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #9
Bernhard schreef:
Een openfolie is gewijzigd in een membraanfolie.
Een membraanfolie is waterdampdoorlatend naar een kant. Dat is van binnen naar buiten. Deze folie mag niet verkeerd om gelegd worden. mvg bernhard
Of spinvliesfolie, da's extreem dampopen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu