Vliering tussen buitenmuur en binnenmuur

JannemanA

  • #1
Tijdens de bouw (in 2010) is door de aannemer een 2-tal wanden geplaatst op zolder. Dit ter verdeling in overloop + kamers
Deze muren zijn opgetrokken uit blokken van ~ 45 x 50 cm en 7 cm dik. Ze hebben een vies roze (zalm) kleur. De muren lopen door tot aan de nok van het dak (~ 4 m).
Ik weet niet welk materiaal dit precies is. Je boort er makkelijk in en het boorgruis is een fijne stof.

Nu ben ik voornemens om op 2,4 m hoogte een vliering te maken. Het is de bedoeling dat deze constructie aan de ene kant wordt bevestigd aan een betonnen buitenmuur en aan de andere kant op de hierboven genoemde binnenmuur.
De overspanning is 3,3 m. De breedte van het geheel is ~ 2 m.

Nu heb ik min-of-meer gekozen voor de volgende oplossing:

Gebruik van 4 balken van 160 mm hoogte en 59 mm dik. Deze worden gehangen in raveeldragers en deze 8 dragers worden met nylon pluggen 12mm en houtdraadbouten M8x60mm aan beide muren bevestigd.
Halverwege de overspanning komt een 120x60 cm vlizotrap, waarvoor ik 2-tal dwarsbalken monteer.
Bovenop de balken komt 18 mm vuren underlayment plaat te liggen en onder de balken een raggelwerk met daarop Agnes-plafondplaten.

De vliering zal gebruikt worden voor opslaan van verhuisdozen, maar niet voor superzware spullen. Maar alles bij elkaar zal er toch een aardig aantal dozen komen te staan.
Mochten er al zware dingen worden neergezet, dan plaats ik die aan de kant van de buitenmuur.


Via onderzoek op internet kwam ik echter tot de ontdekking (halverwege de klus) dat deze binnenmuur niet gebruikt kan / mag worden als dragende muur.
Ik had daarom 2 ideeën:

1) Onder de 4 raveeldragers monteer ik over de breedte van de muur een dikke balk (~ 3 cm) en deze bevestig ik ook weer met pluggen en bouten aan de binnenmuur.

2) Onder de 4 raveeldragers monteer ik over de breedte van de muur een dikke balk (~ 3 cm) en aan de andere kant van de muur dezelfde balk. Deze maak ik aan elkaar vast door een bout met lange draad en moer aan de andere kant.

Dit met het idee dat een en ander hierdoor extra ondersteund wordt.


Wat is jullie advies in deze? Zou dit alles mogelijk zijn?
Of zijn er andere oplossingen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Je hebt een wand van gipsblokken. Klopt inderdaad dat deze te dun is voor een dragende wand. Je aanpassingen zijn dan ook niet voldoende.

Als de vloer het extra gewicht aan kan (eerste check), dan kan je onder een muurbalk (60x160) twee houten kolommen plaatsen. Tegen de muurbalk zet je de vloerbalken vast met balkschoenen en schroefspijkers.

Aan de andere kant is een muurbalk ook handiger dan de balkschoenen rechtstreeks tegen het beton. De balk zet je met een aantal keilbouten vast.
 

JannemanA

  • #3
Dank voor de snelle reactie en het inhoudelijke advies.

Je zou dan dus eerst een balk bevestigen aan de muur over hele breedte en deze ondersteunen. Soort van stempels als ik het zo mag uitdrukken?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Dat bedoel ik inderdaad. Maar misschien hebben anderen nog andere adviezen. Behalve de wand vervangen voor een dikkere ;)
 

JannemanA

  • #5
Wand vervangen is helaas geen optie. :)
Ik sta open voor alle suggesties.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu