Stenen schuur isoleren per verdieping of niet?

Erwin_1897

  • #1
Het betreft een schuur bestaande uit de begane grond en een verdieping, waarbij de begane grond steens muren hebben en de verdieping uit schuin dak bestaat.

Het plan is de begane grond als opslag/klushok in te richten, de verdieping wordt een werkkamer annex logeerkamer.
Hierin komt ook een badkamer en toilet.

De eerste verdieping is door het schuine dak vrij hoog; hier wil ik een vliering in maken, voor opslag van dozen etc. Ofwel, een extra, waarschijnlijk niet beloopbare, verdieping.

Nu wil ik alleen de verdieping (werkkamer) gaan verwarmen. De vliering erboven dus niet, en de begane grond ook niet. Er komt wel een radiator te hangen op de begane grond, maar die zal ik niet of slechts incidenteel gaan gebruiken. Zeg 4 keer per jaar, in de winter ofzo.

De werkkamer in theorie het hele jaar door dus.

Het dak is reeds geisoleerd met steenwol. Onder de pannen, aan de buitenzijde dus. De binnenzijde is afgewerkt met, jawel, geschilderde paneeldeuren. Aangezien er een vliering komt, laat ik dit zo.

Nu zit ik met de isolatie opbouw. Initieel was ik van plan op de begane grond geisoleerde voorzetwanden te maken. Maar aangezien ik niet ben van plan te verwarmen is dat overbodig lijkt me. Er komen wel nieuwe HR+ glas boerderijramen in. Idem de deur komt dubbel glas in.

Nu heb ik een paar vragen waar ik niet direct een antwoord op kan vinden.

1. Het plafond moet ik wel isoleren, dit wordt immers de vloer van de werkkamer. Dit zijn balken, hier hoef ik alleen steenwol tussen te proppen toch? Geen folie?

2. Idem voor de nieuw te bouwen vliering; alleen steenwol is voldoende toch?

3. Voor de badkamer moet ik een vloer op de balken storten mbv lewisplaten. Hier kan geen vocht doorheen, moet ik dan toch een dampscherm aanbrengen hieronder? Dus tussen gipsplaten plafond en de balken de verdieping eronder?

4. Idem voor een klein stuk plat dak. Er is een hap uit het schuine dak, waar een klein balkon is gemaakt. Ook hier kan geen vocht door ontsnappen, dus ook hier moet een dampscherm onder?

5. En is het dus beter een dampdicht scherm aan te brengen in het gehele plafond op de begane grond?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
1 Het licht er aan. Ga je het plafond afwerken met een plaat materiaal is het misschien beter een dampscherm te plaatsen. Aan de andere kant, het verschil in temperatuur tussen de ruimtes zal nooit groot worden. Dan is het mogelijk de damprem achterwege laten. Dus hoe warm zou je die ruimte er onder willen houden.

2 Op de vliering zal de zelfde situatie zijn. Krijg je een vloer en daarop isolatie (koude kant) en weer een dichte laag omdat je erover moet kunnen lopen zal je een damprem moeten plaatsen. Of de laag, vloer waar je over gaat lopen heel veel open houden. Planken aanbrengen met een kier er tussen.
In deze situatie zal het verschil in temperatuur groter kunnen zijn. Omdat daar geen verwarming is aangebracht.

3 Geen idee hoe het zit met lewisplaten. Je zal onder die platen een laag isolatie moeten aanbrengen. Geen info op hun site.

4 Stukje platdak. De juiste methode. Dakvloer, damprem, isolatie en een waterdichte laag.

Niet ideaal. Isolatie onder de dakvloer daar is heel veel over geschreven.

5 ???
 

Erwin_1897

  • #3
Dank.

1. De afgelopen winter heb ik op de begane een thermometer neergezet. Het is nooit kouder geweest dan 8 graden. Het is echter geen strenge winter geweest. Dus als ik erboven ga stoken is het verschil zo'n 12 graden maximaal.
De afwerking zal gipsplaten worden.

2. Ik dacht aan de warme kant te isoleren. Tussen de balken van de vliering dus. Dus van onder naar boven gipsplaat -> isolatie -> platen of planken.

3. Ga ik op Googlen, ik dacht er net pas aan.

4. Het platte dakje moet ik nog vervangen. Dus een warm dak kan ik maken. Het dakje ligt evenwijdig aan de balken. En is maar 60cm, oftwel 1 balk breed. Dus dan komt daar geen isolatie aan de onderzijde, want een warm plat dak erboven, en tussen de overige balken wel isolatie want daarboven komt de werkkamer. Hm.

5. Is dus vanwege de situatie dat een deel warm dak wordt, een deel lewisplaat en dan nog de rest. Kan ik dus net zo goed het hele plafond van een dampscherm voorzien. Zoals je al aangaf bij punt 1.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu