Aftimmeren/ Isoleren schuindak zonder folie

Cotweetje

  • #1
Hallo,

Ik heb een aanbouwschuur die grens aan de voordeur, de ene wand is van steen (3,6 m) de andere want is van hout (2,2m), hier zit een schuin dak op (dakpannen aan buitenkant en multiplex aan de binnenkant), het lijkt net op een dak dat je op een zolder met schuin dak ook hebt.

Ik had gelezen dat multiplex hetzelfde is als een dampdoek omdat het verlijmd is.

Alleen volstaat 1 multiplex plaat of moet aan beiden zijde van de isolatie een mulitplex plaat komen ?

Ik had ook gelezen dat je styrodur ( XPS hardschuim isolatieplaten 2cm) kon voorstrijken en dan stuccen.

De laatste manier is natuurlijk isoleren, minder rendement dan misschien optie 2, maar ook minder werk.


Ik heb 3 manieren bedacht om dit te isoleren, ik wil dit isoleren zonder folie.

1) Latten op 2 cm van dakbeschot > dan 1,8 mm multiplex > dan 2cm styrodur (2800 c 20mm). en dit stuccen.


2 ) Latten op 2 cm van dakbeschot > dan 0,9 mm multiplex > 2 cm styrodur > dan 0,9 mm multiplex en daarover gipsplaten.

3) Vurenhout geschaafd 22mm dik, dit wordt ook gebruikt voor dakbeschot en vloerdelen.
Op 4 cm van huidig dakbeschot latten maken, en hierop de planken timmeren, of direct op de draagbalken spijkeren, dit beitsen en dan gipsplaten erover.


Graag wil ik weten of alle 3 de opties uitvoerbaar zijn, zonder gebruik van folie ?
 

Cotweetje

  • #2
Niemand een idee ?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Het gaat erom wat voor materialen/lagen er in die constructie zijn verwerkt. Haast elk materiaal laat damp door en de dikte van het dat materiaal speelt ook mee.

Zijn de materialen aan de binnenkant dampdichter dan de materialen die daarna richting buiten komen krijg je geen problemen.

Zo te lezen heb je het over sandwichpanelen. Houtenplaat, isolatieschuim en weer een houtenplaat. De laatste binnenste kan ook iets anders zijn.
Waar hebben we het over.
 

Cotweetje

  • #4
Ja ik heb het blijkbaar over sandwichpanelen.

Volgens mij ligt er nu enkel een multiplex plaat en daarna de dakpannen.

Dus het kan, als je een Multiplex plaat doet van 1,5cmm, (door het verlijmen, werkt dit als een dampfolie), dan xps of eps platen er tegen aan, en daartegen gipsplaat plaatsen.

Ik zag gisteren bij isolatieheld een soortgelijks iets, alleen was alles in 1 plaat verwerkt; dampscherm, isolatie en gipsplaat, Eurothane G.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Niet blijkbaar en volgens mij, maar zeker weten en nog hoe dik zijn die materialen?
Multiplex zal er niet liggen meestal een houtenplaat die goedkoper is.

Ligt er toch multiplex van laten we zeggen 18 mm zal de plaat aan de binnenkant dikker moeten zijn en deze plaat moet vanaf de binnenzijde gezien voor de isolatie liggen.
Als ik het simuleer 18 mm platen aan de binnen- en buitenzijde, een gemiddelde luchtvochtigheid binnen-en buiten en 100 mm XPS dan zou deze constructie tot rond om 0 kunnen volstaan. Zakt de temperatuur buiten lager dan gaat het fout.

Met 20 mm isolatie gaat het al bij +3 fout.
 

Cotweetje

  • #6
Ok ik begrijp het.. maar enigste manier om te weten hoe dak is opgebouwd... is om te slopen :)


En bij de alles in 1 plaat van recitel Eurothane G ? Die heeft dit probleem niet omdat er een dampscherm in is verwerkt ?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Als je een paar pannen optilt zie je ook veel. :wink:

De dikte van de isolatie is van invloed. Eurthane G wat is dat precies?
 

Cotweetje

  • #8
Als ik direct een houten plaat ziet is het niet geisoleerd, anders zie ik een soort van isolatiemateriaal of plastic ?

Recitel Eurthane G,

De Eurothane G isolatieplaat heeft een kern in hard polyurethaanschuim (PUR), aan één zijde bekleed met een gipskartonplaat. Tussen het gipskarton en de isolatie zit bovendien al een dampscherm.

Eurothane G isolatie is ideaal voor het isoleren van zolders en bij renovatie. Dankzij de zeer goede en blijvende isolatiewaarde kan Eurothane G heel dun worden toegepast. U kunt dus perfect isoleren en toch binnenruimte besparen.


Bij 5cm plus 1 voor het gips heb je een r waarde van 2,15, dat is 30 Euro de m2 excl.btw.

Moet je daarachter nog een dampscherm plaatsen omdat er al een dampscherm is in verwerkt, of ligt dat er weer aan hoe de isolatie is van het dak ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu