Stork Comfofan S uit zichzelf op stand 3

Quido64

  • #1
Hallo allemaal,

Sinds een jaar draait er bij ons thuis naar volle tevredenheid een Comfofan S ventilatorbox.
Sinds een aantal weken besluit hij zelf op willekeurige tijdstippen op stand 3 te gaan draaien.
Dit kan enkele seconden tot enkele uren duren.
Deze week werd ik 's nachts wakker van mijn huilende dochtertje welke het te koud had doordat alle warmte weg gezogen was uit haar kamertje.
De box zuigt namelijk de badkamer af op stand 2 welke wordt geactiveerd door een relais (L3+L2), dit relais wordt bekrachtigd door de bewegingsmelder welke ook de verlichting van de badkamer inschakelt.
De badkamer krijgt zijn luchttoevoer via een rooster in de deur uit de gang en die lucht komt via de roosters in de ramen uit de baby kamer en 2 slaapkamers.
L1 is niet aangesloten, zit een kroonsteen op.

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Stork geeft aan dat het door inductiespanning op een draad kan komen welke niet staat ingeschakeld.

Lijkt me vreemd omdat L1 welke verantwoordelijk is voor stand drie helemaal niet aangesloten is.
L2 krijgt zijn voeding via een relais dus is deze ook mechanisch gescheiden van het lichtnet.

Ik ben benieuwd, alvast bedankt!

Guido de Vries
 

Alex1200

  • #2
Ik ken het apparaat niet maar:

-ik neem aan dat jij e.e.a volgens de handleiding hebt aangesloten en ingesteld; dus ook de dipswitches

Als jij een unit hebt die normaal gesproken met een 3 standenschakelaar geschakeld wordt dan geloof ik het inductie verhaal niet direct.
Wel kan inductie een rol spelen bij een electronische stuur unit.

Waar ik meer aan zit te denken is;
-dat jij zelf een relais hebt gekocht en geinstalleerd.
Zo ja,waarschijnlijk heb je een relais gekozen met een te lage contactstroom waardoor de contacten zijn aangetast door de vonkvorming. controleer /vervang dit relais eens door een magneetschakelaar geschikt voor electro-motoren.

suc6
 

Quido64

  • #3
Hallo Alex en lezers,

hartelijk dank voor je reactie!

Uiteraard alles volgens handleiding aangesloten.
Dipswitches net gecontroleerd en die stonden ook goed, heb nog even wat gefinetuned, stand drie is nu minder orkaan krachtig.

Ik heb inderdaad zelf het relais gekocht en geinstalleed, het is een relais geschikt voor 10 A (SOKE JQX-13F-LY2C), moet toch voldoende zijn?

Het systeem draait nu pas sinds een maand met het relais er bij en wat belangrijk is om te vermelden (sorry, ik vergat het) is dat de klacht ook al bestond voordat het relais er bij kwam.

Tot het relais er bij kwam was hij via een vaste stekker aangesloten (geen perilex) en dan gewoon aarde, nul en vaste voeding op L3 en zonder relais voeding via een bewegingsmelder op L2.

Vriendelijke groet,

Guido de Vries
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu