Structuurverf + latex = ellende!

Dingo

  • #1
Help!

Ik zag het in een aantal oude berichten al een paar keer voorbijkomen maar daar op reageren werkt niet?. Vandaar dus een nieuw bericht.

Afgelopen week is er in mijn nieuwe huis door een 'handige' kennis op een voorgestreken betonnen wand een laag structuurverf aangebracht, waarna er gaatjes zijn opgevuld, die vervolgens weer van structuurverf zijn voorzien als ik het goed begrijp. Als laatste is de wand in 9010 bouwmarktkwaliteit latex gezet.

Dit alles in combinatie met de directe lichtinval zorgt ervoor dat het er NIET uitziet; de structuurverf is niet optimaal aangebracht waardoor er verschillend ogende gebieden en banen zijn ontstaan, bovenste deel van de muur laat een rand zien, glanzende vlekken op de plekken waar de gaatjes zijn opgevuld, de latexlaag laat ook een enorme banenbontheid zien, de op het plafond gemorste structuurverf is met dezelfde latex overgeverfd waardoor er ook op het plafond een dikkere, glimmende rand is ontstaan.

Wat kan ik verwachten van een laag extreem matte latex in dit geval?
Enkele suggesties mbt merk latex of suggesties, oplossingen in zijn algemeen zijn erg welkom!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Structuurverf is er volgens mij helemaal niet voor bedoeld om als een soort grondlaag gebruikt te worden om er daarna overheen te latexen. Goede kans dat de twee elkaar tegenwerken of de tamelijk verse laag structuurverf hier en daar loslaat.

En het is al helemaal niet de bedoeling eerst structuurverf aan te brengen om pas daarna gaatjes te vullen: dat is vragen om verschil in structuur en dus lelijke plekken. Gaatjes vullen doe je vóórdat je structuurverf aanbrengt.

Persoonlijk zou ik denken: alles eraf, of liever nog glad stuken en opnieuw beginnen. En dan op de juiste manier in deze volgorde:

- gaatjes vullen
- voorstrijk in ongeveer de juiste tint
- structuurverf in één laag aanbrengen.

Zo heb ik het nog niet zo lang geleden bij een redelijk 'verpeste' muur gedaan. :wink:

En wat betreft dat advies over merken: daar doen we hier niet aan.
 

Dingo

  • #3
Dank voor de snelle reactie.

Ik weet het (inmiddels), de logica valt ver te zoeken. :roll:

Alles-er-weer-af behoort op dit moment niet tot de mogelijkheden helaas.

Vallen te dik geverfde / dichtgesmeerde structuur / spack en slordig aangebrachte structuurverf eigenlijk te camoufleren? Ik denk aan de hoogwaardige extreem matte verf 'truc' waar het in een aantal oudere berichten van 'Kees de schilder' over gaat.

Het idee van perfectie heb ik maar achter me gelaten, maar egale dekking valt (zelfs nu) nog wel te realiseren toch?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Valse hoop, helaas. Een ondergrond die in dikte zo onregelmatig is kan hooguit iets minder reflectie van bontheid geven met extreem matte muurverf. En die komt niet uit een bouwmarkt.
 

Dingo

  • #5
Er zitten inmiddels twee lagen non-bouwmarkt professionele latex overheen en ik kan bovenstaande beamen helaas. :(

Een derde laag laat ik dan ook achterwege.

Tijd voor plan C... een hele grote boekenkast en een heel groot schilderij.
 

Dingo

  • #6
Eindstand na een aantal weken: banenbontheid is enorm afgenomen, achteraf toch blij dat ik voor de cruciale wand en het plafond voor een paar lagen profi verf heb gekozen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu