Maat convector en isolatiemogelijkheden

RreginaldD

  • #1
Beste klussers,

Dit jaar ben ik me gaan verdiepen in het optimaliseren van onze verwarming.

Ons huis heeft een open keuken en aanbouw. Welke verwarmt worden nu door twee verwarmingselementen.

Voorzijde heeft momenteel een 2600X400 Type 20 (1898W)
Achterzijde heeft een convectorput en de output kan ik niet achterhalen, maar de convector zelf is een oud beestje 3000x150.

Ik heb berekend op basis van 22 graden in de woonkamer en 20 graden in de keuken dat ik 11.882W nodig heb. We hebben daarom besloten eerst de convectorput aan te pakken voor de maximale opbrengst en hier de radiator aan de voorzijde op aan te passen (ivm de cosmetische consequenties die dit heeft).

Onze convector punt is wel een beetje 'vreemd'. Zie dit plaatje:



Het is dus gewoon in het beton gegoten en niet vanuit de kruipruimte toegankelijk. Hierdoor moet ik het dus aan de binnenkant isoleren.

De afmeting aan de bovenzijde zijn als volgt (ovb van meetfouten) 2950X350X500.

Het idee:

Jaga-Twin convector 3000x200 (90gr: 7947W 75gr:6199W)


Raamzijde.

De wanden 1 of 2 cm piepschuim bekleden.

Eventueel wat reflecterende folie opplakken.

Nu is mijn eigenlijke vraag: Moet ik wel voor een 300cm gaan of toch voor een 280cm convector en de ruimten aan de zijkant opvullen? Het maken van een scheidingswant lijkt me niet zo'n probleem, maar het gaat me meer om het rendement en de onnodige moeite/kosten die ik ga maken.

Daarnaast lees ik overal dat de ruimte 2x zo breed moet zijn als de convector. Zo'n jaga radiator is 20CM breed en met 1 a 2 cm isolatie kom ik uit op een resterende ruimte van 11 á 13 cm. En waarschijnlijk dan ook nog 1 cm voor de scheidingswand (hout).

Trouwens moet de scheidingsplaat tegen het boven rooster aanzitten voor maximaal effect?

Ik streef zoals ik al zei naar de maximale output/rendement. Wij draaien nu nog 90graden, maar willen over naar 75graden of beter 55graden. Vandaar de low H20 Jaga en maximale wattage dat we nodig hebben.

Een ander punt is dat wij gemerkt hebben dat er iets van ventilatieschachten zitten waardoor veel tocht naar binnen komt. Nu hebben we hier gewoon folie tegen de muur aangeplakt. Maar zou ik misschien hier slim gebruik van kunnen maken door de radiator toch iets meer naar het midden te plaatsen en een extra scheidingswand te plaatsen die aan de bovenzijde dicht is? Dan ververst het altijd de lucht met nieuwe buitenlucht, maar dit zou dan wel tenkoste gaan van de mogelijkheid om isolatie te plaatsen aan de raamzijde van de convectorput. (in mijn oorspronkelijke idee is dit gewoon afdichten met piepschuim.)

Alvast bedankt voor de hulp en inzichten.
 

Bernhard

  • #2
Je verhaal is heel moeilijk te lezen. Tekening van je put is onduidelijk. Is dit een boven-aanzicht of een doorsnede tekening? Woonkamer en open keuken met 2 verschillende ruimte temperaturen? Benodigde warmte achterzijde ca 12000watt/h?
Cosmetische ingreep aan de voorzijde. Je hebt je dit jaar verdiept in het optimaliseren. Wat zijn dan je conclusies?
Je wil je watertemperatuur verlagen. Hoe doe je dat?
Als je je huis gaat isoleren heb je minder warmteverlies.
De bestaande radiatoren kunnen dan het huis verwarmen met een lagere watertemperatuur. De maximale watertemperatuur is nodig gedurende een week in de winter als het -10grd vriest. Gedurende de rest van het stookseizoen is de watertemperatuur altijd heel veel lager. mvgr bernhard
 

RreginaldD

  • #3
Tekening van je put is onduidelijk. Is dit een boven-aanzicht of een doorsnede tekening?
De tekening is een doorsnede van de put.
Woonkamer en open keuken met 2 verschillende ruimte temperaturen?
De twee verschillende temperaturen voor de woon/keuken heb ik aanhouden, volgens de verschillende sites die hierin adviseren.
enodigde warmte achterzijde ca 12000watt/h?
De gehele ruimte is 122m3. We hebben een soort van bogen in de woonkamer, waardoor ik de aparte ruimtes heb berekend:

(Matige isolatie/Hoekhuis)
Woonkamer - Voor 22gr| 71,14 m3 | 7038W
Woonkamer - Achter 22gr| 25,35 m3 | 2542W
Keuken 20gr| 25,62 m3 | 2302W

Als ik 22gr aanhoud voor de keuken zal dit grofweg 250W extra zijn.
Cosmetische ingreep aan de voorzijde. Je hebt je dit jaar verdiept in het optimaliseren. Wat zijn dan je conclusies?
Met de cosmetische ingreep bedoel ik: We hebben aan de voorzijde een type 20 radiator (1898W) onder het raam. Dit past net onder de vensterbank. Afhankelijk van het wattage dat de convectorput kan leveren, kan ik misschien een dunnere Jaga Strada daar neerhangen. De dikste is 22cm en misschien kan ik wel een 16cm dikke daar hangen.

De conclusies van het optimaliseren:
-Spouwmuur-isolatie met NeoPixels
-Vensterbank voorzijde met sleuven voorzien of weghalen
-Convectorput aanpakken
-Kieren dichtkitten/Tochtstrips
-Wattages van alle kamers zijn te klein
-Rendement nieuwe dubbele beglazing weegt niet op tegen kosten
-Een kruipruimte van 35CM geeft geen mogelijkheid tot isoleren van de vloer.
-Indien, convectorput/voorzijde niet gewenste wattage kunnen leveren moet er in de keuken een extra verwarming komen.
-Verwarming moet overgedimensioneerd worden, zodat we de aanvoertemparatuur kunnen verlagen.
-Na plaatsen nieuwe radiators moet het geheel opnieuw waterzijdig ingeregeld worden.
Je wil je watertemperatuur verlagen. Hoe doe je dat?
De aanvoertemperatuur zullen we na aanpassing van de benedenverdieping eerst terugbrengen van 90gr naar 75gr. Daarna wellicht indien mogelijk naar 55gr. Dit doe ik gewoon op de ketel.
Als je je huis gaat isoleren heb je minder warmteverlies.
Wij hebben 2 maanden geleden de spouwmuur geïsoleerd. Dit zou een afname van 10% qua benodigde wattage moeten opleveren. Bovenstaande wattages houden we aan als richtlijn voor het zoeken passende radiators/convectoren, zodat ze overgedimensioneerd blijven, zodat het verlagen van de aanvoertemperatuur zo ver mogelijk kan. Ook houden we rekening met een verminderde werking van de convectorput die wellicht niet het gewenste wattage kan leveren door het geknutsel dat moet gebeuren.

De bestaande radiatoren kunnen dan het huis verwarmen met een lagere watertemperatuur. De maximale watertemperatuur is nodig gedurende een week in de winter als het -10grd vriest. Gedurende de rest van het stookseizoen is de watertemperatuur altijd heel veel lager.
Ons hele avontuur is begonnen met het naar beneden brengen van de gas/stroomrekening.

Als het echt koud is zetten we de verwarming pas aan tot een max van 18/19 graden. Dit heeft geresulteerd in de periode:
18 januari - 24 maart (66 dagen) 690M3 ofwel 10,45m3 per dag.

Hierdoor hebben we er een gewoonte van gemaakt om alleen na 18:00 nog de verwarming aan te hebben. Achteraf blijkt dat de convectorput heel slecht is geweest (geen scheidingswand) en de woonkamer alleen verwarmt werd met een 1900W (90gr) radiator.

De radiatoren in de slaapkamers en zolder (4 kamers waarvan één ongebruikt) staan eigenlijk altijd uit, tenzij het vriest. Deze zijn dermate ondergedimensioneerd dat er heel lang gestookt moest worden. Denk aan type 10 radiators die 1000W leveren op 90gr.

Nu we een scheidingswand bij de radiator hebben geplaatst werkt dit beter en hebben ook reflecterende folie erin geplaatst. Laten we zeggen dat die nu 2000W levert op 90gr.
Met die radiator van 1900W verwarmen wij nu 122m3. Vandaar dat de convectorput-vragen ons in dit hele verhaal het meeste rendement gaat opleveren. Of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor de hulp!
 

RreginaldD

  • #4
Uit het verhaal van Bernard maak ik eigenlijk op dat die wattages die we middels de vuistregels krijgen eigenlijk te absurd hoog zijn.

Ik heb via https://kennisbank.isso.nl/docs/too.../softwaretool-warmteverliesberekening-vertrek opnieuw de wattages berekend, en deze wijken sterk af van wat ik kreeg met de vuistregels.

Ook heb ik de temperaturen maar aangepast tijdens die berekening. Is het veilig om de isso-digitaal berekeningen aan te houden voor het selecteren van de convectoren op 55/40? Of moet ik een factor van laten we zeggen 10% erbij doen om meetfouten te ondervangen?

Overigens de WC wattage verbaast me wel. Het rode in bij de zolder in het schema is hoe ik het aantal m3 heb gecorrigeerd. Dit heb ik al in mindering gebracht bij het witte gedeelte.

 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu