Ik vertrouw de dampdichte folie niet

Turbo MacKwek

  • #1
Ben de zolder aan het isoleren en ging naar de bouwmarkt voor dampdichte folie (we hebben hier toevallig een echte in de buurt, voor vakmensen...) . Maar ik vertrouw niet helemaal dat ik het juiste heb meegekregen... Zijn er manieren om dat zelf te zien?

Waarom vertrouw ik het niet?
* op hun website verkopen ze een rol dampdichte folie van 1,50 x 25 meter voor 130 euro. Ik kreeg een een stuk folie mee van 6x3 meter voor 3,00 euro. (en dat was de gewone prijs, ik werd niet gematst of zo)
* toen ik vroeg voor nadentape, zei de man die me hielp dat dat nergens voor nodig was, erg overdreven. En gaf en vervolgens een gewone rol dozentape mee.

Nou ben ik altijd voor een koopje, maar ik vrees dat er hier wellicht een misverstand is geweest. Ook omdat het personeel in dit soort winkels bepaald niet gewend is om particulieren te moeten helpen en communicatief niet heel sterk.
Het merendeel van hun klanten komt met een busje de hal binnenrijden, laad zelf in wat ze nodig hebben en rekent af...

Maar wellicht (dit weet ik dus niet) is het inderdaad wel zo dat elke folie al snel voldoende dampdicht is. En dat het juist die andere varianten zijn die duur horen te zijn.

Maar om nu te gaan bellen met de winkel waar ik geholpen ben, is ook weer zo'n openlijke motie van wantrouwen. En dan de vraag: "ja ik vertrouw het niet, het is veel te goedkoop..." :)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zover ik het nog weet. Er kan een dampremmer worden geleverd die over de hele rol beslist 0,2mm dik is. Deze kan wel dikker zijn maar nooit dunner. Het spreekt voor zich dat die rollen duurder zijn. In dauwpunt berekeningen wordt van die 0,2mm dik uitgegaan.

Of je zorgen moet maken voor die 18 m2 weet ik niet. Zou je een flink dak moeten maken en er zitten een paar rollen tussen die 0,1 dik zijn wordt het een ander verhaal.
Twee lagen lost dat probleem ook op.

Idem de tape. Deze moet levenslang blijven kleven en er zijn nogal wat merken die na een flink aantal jaren dat beslist niet meer doen. Of dat erg is zou ik niet weten. Volgens de geleerden wel.
 

Turbo MacKwek

  • #3
Op de bon staat alleen 'folie 0,1 mm'
kan ik daaruit afleiden dat ik inderdaad geen geschikte folie heb gekregen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Moeilijk.
Bijvoorbeeld een houten dakbeschot met latten en pannen.
een 0,2 mm damprem, 200 mm glaswol en een 22 mm houten dakbeschot de constructie is veilig
Echter het zelfde met 0,1 mm damprem dan gaat het niet goed maar het is gelukkig bij -20 buiten. De luchtvochtigheid en temperatuur binnen en buiten zijn zeg maar standaard.

Bij -5 buiten, luchtvochtigheid-en temperatuur binnen en buiten standaard is er ook niets aan de hand.
Is je damprem 0,1 mm en de luchtvochtigheid gaat binnen omhoog naar 80% dan gaat het niet goed. Is de damprem 0,2 mm dik dan is het in orde.
Zo lastig is dit.

Het blijft de vraag of deze folie volledig 0,1 mm is voor het zelfde geld is deze 0,08.
Ik verwacht geen problemen als je deze folie gebruikt het blijft wel vreemd voor mij.
 

Turbo MacKwek

  • #5
Dank voor je reactie tot zover, ik ga je toch nog wat verder uithoren als dat mag

als ik het zo lees, vertrouw ik het niet en ga ik voor een andere folie. Het is niet mijn bedoeling om over 10 jaar de hele isolatie opnieuw te moeten doen, omdat juist die ene nacht zulke extreme weersomstandigheden waren.

Ik heb inmiddels een prettige webshop gevonden waar ik rollen versterkte folies kan kopen met verschillende sd-waarden.

Dit zijn de technische gegevens van het isolatiemateriaal dat ik heb (schapenwol, kan vocht behoorlijk goed handelen, schijnt).. niet meer werkend

welke sd-waarde (mu) kan ik beste aanhouden.
Aan de koude zijde zit een dakbeschot van planken, zonder merkbare tocht.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Het gaat nooit om een nacht. Het gaat om seizoenen. Het jaar wordt in tweeen gedeeld. Van Mei tot Oktober droogt een constructie en van Oktober tot Mei mag deze vocht opnemen. Met die schapenwol zit je dus goed.
Je constructie moet dusdanig in elkaar worden gezet dat het meer kan drogen dan vochtig worden. Droogt het te weinig dan blijft je constructie te nat, het vocht wordt door de isolatie opgenomen, de isolatie waarde loopt terug en er kunnen de bekenden problemen ontstaan.

Laat je door mij niet bang maken ik probeer het een beetje duidelijk te maken hoewel ik vaak denk ik zit niet op de goede weg. Er zijn nogal wat parameters van invloed.

PE heeft een mu van 50.000.
 

Turbo MacKwek

  • #7
Nog steeds bedankt, maar ik begrijp je niet helemaal goed. (reacties van anderen zijn trouwens ook nog steeds zeer welkom hoor.. :-) )
Wgb schreef:
Met die schapenwol zit je dus goed.
Hoe bedoel je? Bedoel je dat er volgens jou geen folie nodig is?
Wgb schreef:
PE heeft een mu van 50.000.
Dit is wel heel erg cryptisch hoor... geen idee wat PE is. En ook geen idee welke vraag hiermee eigenlijk beantwoord wordt?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Heb je geen rekening gekregen? Daar zal het wel op staan.

Je kan ze gewoon bellen om te vragen wat je nu precies hebt gekregen. Merk+type.
 

Turbo MacKwek

  • #9
Op de rekening staat
'folie trnpnt 0,1mm 6m' das alles... is gewoon van een van de grote rollen getrokken.

De 'verkoper' zei me zoals gezegd dat het dampdicht is, maar in alles straalde hij uit dat hij dat gedoe allemaal maar overdreven vindt. Daarom dat ik bellen even probeer uit te stellen, het is een openlijke motie van wantrouwen. ;)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Bellen hoeft helemaal niet vanuit wantrouwen te gebeuren. Er is niets mis mee om gewoon even te vragen welk merk het is.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Sorry hoor ik zal voortaan vermelden dat PE Polyethyleen de grondstof is om plasticfolie te maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu