Tuinhuis bouwen

B_janssen

  • #1
Detail van de aansluiting van de wand op de bodem:


detail van de opbouw van de wanden:
De bovenste komt aan de achterkant. De onderste optie is voor de wanden in het zicht.



schets van de opbuw van het skelet:


Hoi allemaal,

Ik ben van plan om een 5-hoekig tuinhuis te bouwen naar eigen ontwerp. Van de zomer heb ik reeds een betonnen plaat gestort. Toen de betonplaat gestort werd leek deze op de juiste hoogte te liggen maar met het aanleggen van het terras bleek de bovenkant van de plaat toch iets aan de diepe kant.
Niet al te lang geleden heb ik hier een aantal lagen halfsteens op gemetseld om iets boven het maaiveld uit te komen. Het is de bedoeling dat het houtskelet wordt en het leek me geen goed idee om deze onder het maaiveld te beginnen.
Nu is mijn eerste vraag of ik problemen kan verwachten met bijv vocht als ik het uitvoer zoals op de tekening? Zou het enigzins helpen als ik aan de buitenkant een plastic folie tegen de gemetselde stenen zet tot op de betonplaat? Of kan het geen kwaad dat de stenen vochtig worden als ik voor een vochtscherm aan de binnenzijde zorg en moet ik buiten juist open houden?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2


Dit wordt een koudebrug.
 

B_janssen

  • #3
Hoi wgb,

Bedankt voor de tip. Is dit nog op een andere manier op te lossen dan het plaatsen van een voorzet wand? Kan ik de ruimte tussen de gipsplaat en het metselwerk opvullen met ee isolatieplaat? De ruimte zal het merendeel van de tijd onverwarmd zijn.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Perinsul isolatie is een oplossing. Isoleert is dampdicht voorkomt condens.
Je maakt meer dan degelijke wanden, dampdicht-en open folie met isolatie en dan schrijf je dat er niet verwarmd gaat worden?
Het meest veilige is dat je iets van isolatie aan de buitenkant gaat aanbrengen. Wellicht dat de fabrikant van bovengenoemd type materiaal iets heeft om aan de buitenkant tegen de gevel te plaatsen.
 

B_janssen

  • #5
Ik begrijp je verwarring tav de verwarming. Het is een vrij kleine ruimte die als atelier gebruikt gaat worden. Een kachel neemt me teveel ruimte in. Gas is erg lastig om daar te krijgen. Dus de verwarming wordt electrisch. Ik verwacht er niet meer dan een of twee dagen in de week door te brengen. Verwarming gaat dus op de anti-vorst stand en alleen hoger als ik aan het werk ben.

Wat betreft het foamglas: Ik had natuurlijk onder het metselwerk een laag perinsul aan moeten brengen zodat het thermisch gescheiden zou zijn geweest van de bodemplaat. Dit het ik niet gedaan en om eerlijk te zijn sta ik niet te springen om de stenen er weer uit te slopen en het alsnog te doen. Hopelijk is er nog een andere oplossing.

Bedoel je met de isolatie naar de buitenkant verplaatsen dat ik het complete bouwwerk aan de buitenkant van een isolerende laag voorzie ipv in de structuur?
 

B_janssen

  • #6
Als ik aan de buitenzijde zou isoleren houd ik toch nog steeds de koude brug met de bodemplaat?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Dat klopt. Onder de grond zou je XPS kunnen gebruiken bovengronds ook maar deze moet je dan weer goed beschermen tegen het zonlicht.

Grofweg kan je volstaan met. Van binnen naar buiten. Een laag hout, isolatie, eventueel een laag dampopen ( bepaald door type isolatie), ventilatie en een laag aan de buitenkant.
Na het isolatie materiaal moet je deze niet meer opsluiten behalve met een dampopen folie en daarna een spouw met buitenlucht geventileerd.
Kan me voorstellen dat twee lagen hout, binnen-buitenzijde stukken sterker is.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Beter ook meteen de vloer ophogen zodat er geen probleem kan ontstaan omdat het buiten hoger is. Tenzij het maaiveld verlagen een optie is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu