Greppel gevuld met klei, hoe in te klinken?

Duifje

  • #1
Beste allemaal,

Ik ben bezig met het aanbrengen van een betonvloer in de garage, zie eerdere postings. Daarvoor heb ik ook greppels gegraven voor mantelbuizen, water, gas en een riolering. Helemaal onderin heb ik ook een drain gelegd, zodat ik meteen het waterpeil in de kruipruimte omlaag kan brengen.

Onderin de greppel heb ik eerst 30cm zand gelegd. Toen heb ik de klei die uit die greppel kwam er weer in gelegd.

Het nadeel van de brokken klei is dat ze niet zo compact worden. Zelfs aanstampen is nagenoeg onmogelijk.
Ik heb een stukje geprobeerd door het drijfnat te maken, en die smurrie aan te stampen. Dat levert nogal een bende op.

Over het grootste gedeelte van de greppel komt weer bestrating, en ik ben bang dat als ik nu geen actie onderneem, de bestrating snel zakt.

Het liefst vermijd ik het huren van een trilplaat. Die is ten eerste te breed, en ten tweede compacteert die vaak maar tot 20cm. De greppel is op sommige plekken 1.30mtr diep (en 1 steek breed), waardoor zelfs een trilstamper moeilijk wordt.

Hebben jullie goede tips om die greppel weer af te vullen met klei, met zo min mogelijk lucht daarin? Of is de enige oplossing aanstampen met de voeten, en dan om de paar jaar de bestrating op de toch al zakkende grond aanhelen?

Bij voorbaat dank,

Gert
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Klei laat nauwelijks water door, de drain doet niets als er klei op ligt.
De klei er weer uit en zand erin, dan ligt de drain er niet voor niets.
 

Duifje

  • #3
Hoi Jan,

Bedankt voor je reactie.
De drain is primair bedoeld om het water uit de kruipruimte weg te voeren. De schuur staat naast een sloot, en dus heb ik diezelfde greppel gebruikt voor de drain. Ik ben nog wel van plan wat verticale drainage tot in de zandgleuf te boren.

Mocht je nog suggesties hebben over het al dan niet inklinken van de kleigreppel dan houd ik me aanbevolen.

Groeten,

Gert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
1

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu