Oude telefoonaansluiting vervangen?

Klusfish

  • #1
In mijn woning (net gekocht) staat er nog een oud telefoonaansluiting, zie de wit metalen mantel in de foto.

Mag ik die zelf met nieuwe aansluiting vervangen? Of moet ik toch een aanvraag bij KPN indienen?

Alvast bedankt.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Je mag de dop eraf halen en daar een aansluiting in maken, je mag officieel niet aan de inkomende kabel werken.

Als het een loodkabel is die binnenkomt kan het erg lastig zijn om daar iets mee te kunnen, dan zou ik eerst eens informeren bij de kpn wat herstel kost.

PS. officieel moet de kpn zorgen voor een werkende ISRA.
 

Klusfish

  • #3
@The Headhunter, bedankt voor uw reactie.

Ik ga met KPN contact opnemen.
 

Klusfish

  • #4
Deze is de reactie van KPN:

In uw geval gaat het volgens mij om het vervangen van de zogenaamde lasdop door een modern ISRA-kastje.
Dit kunnen wij op deze manier niet voor u realiseren.

Zodra u een abonnement aanvraagt bij een willekeurige provider (die haar diensten aanbiedt via het KPN netwerk), kunt u aangeven dat u niet beschikt over een ISRA-punt. De provider kan dan de service-organisatie van KPN aansturen om op korte termijn een monteur in te schakelen
.

Is het inderdaad zo volgens jullie ervaring?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Als KPN aangeeft dat de leverende party hiervoor zorgt zal dat wel zo zijn niet dan?
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #6
Wat is er mis met de huidige aansluiting eigenlijk? KPN gaat hem natuurlijk niet vervangen, omdat de klant hem ouderwets vindt...
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #7
Zo te zien komt er een blauwe gewapende kabel uit de vloer naar de "lasdop".
Uit de lasdop komen twee grijze draden.
Op deze grijze draden kun je waarschijnlijk met wat moeite zelf een telefoon aansluiting maken.
(draden strippen en aansluiten op een geschikte telefoondoos)
 

Klusfish

  • #8
Bedankt voor jullie reactie.

@Hessie, mijn vraag was inderdaad of ik zelf deze losdop met een morden ISRA punt mag vervangen...

Ik heb mijn vraag bij Tele2 (als Internet provider) gelegd, en wacht nog op hun reactie.
 

Klusfish

  • #9
Volgens de provider is er telefoonlijn beschikbaar bij deze woning. Maar ze hebben geen idee m.b.t. oude lasdop en/of modern ISRA punt! :roll:

Zijn advies: ik ga een Internet abonnement aanvragen; ze stuur een (KPN) monteur om de situatie te bekijken, en de kost van monteur is voor mij! Dit kunnen ze beste doen binnen 21 dagen. Als het werkt niet, kan ik de abonnement annuleren als het nog binnen de bedenktijd (14 dagen) is. Dus draag ik de volgende risico: (1) onbekende kosten van de monteur; (2) als het werkt niet of kosten te hoog zijn, heb ik misschien een lopende maar niet werkende Internet abonnement!

Goed service van de provider toch!?

Inmiddels, volgens de advies van Ronny, heb ik de twee grijze draden (uit de lasdop komend) gestript. Die zijn twee verschilde typen draden: een met 3 draadjes blauw, rood en zilver; de andere met 2 draadjes rood en wit. Kennen jullie deze draden? Hoe kan ik de draadjes op een telefoondoos aansluiten? (volgens de handleiding van de telefoondoos, moeten er 4 draadjes zijn)

 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #10
Ik kreeg destijds de tip van tele2 om eerst een 1 jarig abonnement af te sluiten bij kpn, die kwamen daarna kosteloos het isra punt herstellen.
 

Klusfish

  • #11
Is toen gelukt?
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #12
Sluit maar aan op blauw en rood, 99% kans dat je verbinding hebt. De andere kabel even netjes afwerken natuurlijk.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #13
@ Klusfish: In 2009 wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu