Advies voor gehele installatie watersysteem + CV in woning

Stephan212

  • #1
Beste klushelden,

Mijn vriendin en ik hebben nu net een woning gekocht, waar de tijd sinds 1923 stil heeft gestaan. Al het leidingwerk, elektra, etc moet worden vervangen. Alles is opliggend aangelegd, dus makkelijk te verwijderen. Dit geeft ons natuurlijk vrij spel met het aanleggen van geheel nieuwe leidingstelsel door de woning. Na veel zoeken en praten heb ik ondertussen een redelijk plan samengesteld, maar ik heb nog wel wat hulp nodig bij de manieren van vertakken van de leidingen en de diameters.
Zie onderstaande tekening voor mijn plan. De inkomende waterleiding is 22mm.

Het bijbehorende wensenschema:
• Toilet op de begane grond, geen gootsteentje
• Keuken op de begane grond met gootsteen, vaatwasser, en quooker
• Buitenkraan, afsluitbaar vanuit de kelder voor vorst
• Badkamer op de eerste verdieping met douche en wastafel
• CV-ketel en wasmachine aansluiting op zolder
• CV: 2 radiatoren benedenverdieping, vloerverwarming in hal, toilet, keuken (woonkamer heeft houten vloer, rest beton)
• CV: 3 radiatoren eerste verdieping, vloerverwarming badkamer
• CV: 1 radiator zolder
De lengte van de waterleiding vanaf de meter tot aan de CV is rond de 15-18 meter, de aftakking naar de keuken is ongeveer 8-10 meter, de aftakking naar de wc 2 meter, de aftakking naar de badkamer ongeveer 4 meter, en de wasmachine ook ongeveer 4 meter (gerekend vanaf de hoofdleiding naar de CV. Van ingang tot CV reken ik 22 mm koud water, alle aftakkingen 15 mm. Voor het warme water dacht ik hetzelfde; 22mm vanaf de CV naar de keuken, waar hij verdeeld wordt in 2 x 15 mm voor de mengkraan/quooker (hebben een alles in 1 kraan) en voor de vaatwasser.
Voor de CV dacht ik aan twee losse loops; eentje voor de vloerverwarmingen en eentje voor de radiatoren. De badkamer wil ik het liefst ‘los’ kunnen regelen, dit kan volgens mij als je een luxe verdeler hebt? De vloerverwarming beneden mag gewoon mee met de temperatuur op de begane grond.
Mijn vragen:
- Is de gekozen diameter overal goed, of kan ik ergens beter een andere maat voeren?
- Welke buizen moeten worden geisoleerd? Alleen warm water en CV of ook het koude water?
- Het makkelijkste lijkt me om overal flexibele leidingen voor te gebruiken, en koper waar het in het zicht loopt. Ik ben van plan de warm/koud water leidingen in de muur te frezen. Kan je een flexibele leiding ook solderen of is het verstandiger met koper in de muur te werken?
- Moet ik rekenen met warmteverlies over deze afstand? (CV ketel – keuken is ongeveer 10 meter)
- Zou ik nu twee warme kranen aan kunnen hebben?
- Ik heb berekend dat de warmtevraag van de CV ongeveer 18 kW is; is een CV combiketel van 24,9 kW dan een goede keuze of kan ik ook eentje van ~20 kW nemen?
 

InstallateurRdam

  • #2
Slang kan je niet solderen maar moet je persen maar in jouw situatie als je alles nog moet trekken zou ik het idd met slang doen.
Ik zou radiatoren nemen met onder blokken dan heb je geen leidingen in het zicht en kan je je slang direct koppelen aan het onderblok.
Belangrijk is dat je voor je gasleiding aparte slang en koppelingen gebruikt.
Radiator badkamer apart regelen kan je gewoon doen dmv een thertmostaatkraan.
Zorg dat je je CV installatie en vloerverwarming kan scheiden dmv 2 kogel afsluiters.
Zorg dat je in de leiding naar je buitenkraan een toegankelijke EA afsluiter+ keerklep hebt zo dicht mogelijk op het t stuk.

Gr robin
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #3
Stephan212 schreef:
- Welke buizen moeten worden geisoleerd? Alleen warm water en CV of ook het koude water?
- Het makkelijkste lijkt me om overal flexibele leidingen voor te gebruiken, en koper waar het in het zicht loopt. Ik ben van plan de warm/koud water leidingen in de muur te frezen. Kan je een flexibele leiding ook solderen of is het verstandiger met koper in de muur te werken?
- Moet ik rekenen met warmteverlies over deze afstand? (CV ketel – keuken is ongeveer 10 meter)
1) Alleen de CV leidingen die niet door een kamer lopen isoleren. Dus bijv. in de kruipruimte, knieschotten of in een koof. Warm water nooit isoleren, koud water ook niet behalve als deze in een koof lopen samen met CV en/of warm water. Dit ivm legionella.

2) flexibel pers je, kan daarna prima in de muur. Bij koper in de muur moet je een mantelbuis gebruiken. Gewoon zoveel mogelijk flexibel gebruiken. Eerst alles in het huis pas maken, beugelen en koppelingen monteren. Vergeet niet te ontbramen met speciale ontbramer. Als laatste een perstang huren en een dagje gaan persen.

3)Je gebruikt toch een quooker? Dan heb je geen warm water leiding nodig in de keuken, die tap je af van je quooker. Scheelt weer een leiding.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu