WCD's in holle wand & dampremmende folie

IChouffe

  • #1
Hallo heren,

Vraag over het plaatsen van wandcontactdozen in een holle wand.

Mijn huis dateert uit 2009 en na het verwijderen van een Fermacell plaat aan de binnenkant van het huis (aan de achterzijde van het huis) kwam ik erachter dat de opbouw alsvolgt is (van binnen naar buiten):
1. fermacell plaat
2. folie (ik vermoed dampremmend maar er staat geen merk of type aanduiding op)
3. isolatie van 17cm in houtenskelet (dragende muren zijn van beton)
4. folie (ik vermoed dampdoorlatend)
5. luchtspouw van 7 cm.
6. halfsteens metsel werk met hier en daar ventilatiegaten

Ik vermoed dat het zoiets is als bijgevoegd plaatje.


Ik heb ook een foto toegevoegd van de situatie (isolatie is tijdelijk verwijderd)


Ik wil graag in die wand een WCD plaatsen (en een elektrabuis etc), maar kan dat door daar door de dampremmende laag te gaan? Vormt dat een potentieel probleem? Wat is het alternatief? Een technische spouw waar dan alle leidingen doorheen lopen?

Alvast bedankt!

Groet, Jan
 

IChouffe

  • #2
Ik heb nog wat lopen struinen op het internet en daar kwam ik luchtdichte WCD's en manchetten tegen. Zou dit een oplossing kunnen zijn? Ze hebben ook luchtdichte folies die je om de WCD gaten heen kunt plakken om zo zeker te zijn dat er geen lucht naar de isolatie kan. Iemand hier ervaringen mee?

Groet, Jan
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Luchtdichte dozen of vergelijkbaar is een prima oplossing. Maar omdat de spouw geventileerd is, krijg je hier niet snel problemen.
 

IChouffe

  • #4
Hi IJkenhout,

Beetje laat antwoord maar thanks for je antwoord. Even voor de volledigheid: ik heb de luchtdichte WCD's geplaatst.

Groet, Jan
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu